0

Faktor usia serta banyak faktor lain boleh menyumbang atau menyebabkan mata tidak dapat bekerja secara optimum ataupun semakin berkurangan keindahannya. Biarpun tubuh kita memiliki sistem sendiri untuk menjaga keindahan mata daripada kerosakan, namun kita perlu menjaganya agar penglihatan tetap sihat.

Selain itu, kita juga perlu memberikan bahan ataupun makanan yang tepat untuk kesihatan mata.Jangan abaikan kepentingan pengambilan zat yang boleh diperoleh dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang mampu menjaga kesihatan mata.

Berikut beberapa vitamin untuk mata yang sangat diperlukan untuk membantu kesihatan mata.

Vitamin Untuk Mata

1. Vitamin A
Vitamin A merupakan vitamin untuk mata yang paling bagus dan terdapat banyak pada sebahagian besar makanan yang kita makan. Lobak merah berada di kedudukan paling atas makanan terbaik untuk kesihatan mata. Lobak merah mengandungi vitamin A dan beta karoten yang meningkatkan kesihatan mata secara keseluruhan. Selain itu, lobak merah juga kaya dengan serat dan kalium yang baik untuk kesihatan mata.Di samping itu, bukan hanya lobak merah sahaja mempunyai vitamin untuk mata, sebaliknya ubi jalar, betik dan banyak jenis buah-buahan lain yang mengandungi nutrisi ini. Kekurangan vitamin A untuk mata boleh menyebabkan rabun malam atau menurunnya penglihatan di malam hari.

2. Vitamin C & Vitamin E
Sinaran matahari sememangnya boleh menyebabkan kerosakan pada mata kerana sinar UV-nya yang berbahaya. Vitamin C dan E adalah dua nutrisi yang bersifat antioksidan, yang membantu menyerap sebahagian dari molekul peosak dari radiasi matahari. Perkara ini juga sama dengan ‘lutein’ dan ‘zeaxanthin’ yang juga membantu mencegah penyakit katarak dan ‘degenerasi makula’.Buah oren terkenal kerana sumber vitamin C yang tinggi, namun lada benggala merah ternyata memiliki kandungan vitamin C, tiga kali ganda lebih banyak. Brokoli juga tinggi mengandungi vitamin ‘asid askorbat’. Kacang-kacangan, ubi jalar, sayur-sayuran berdaun hijau, dan jenis minyak jenis tertentu seperti minyak bunga matahari, biji gandum dan minyak zaitun tinggi mengandungi vitamin E.

3. Asid Lemak Omega 3
Omega 3 DHA dan EPA adalah sejenis asid lemak iaitu nutrien yang sangat penting kepada retina mata dan otak .DHA dan EPA, merupakan dua bentuk dari Omega 3 yang membantu menjaga fungsi mata agar tetap sihat Makanan sumber Omega 3 yang baik adalah ikan laut berlemak, seperti ikan salmon, sardin, ikan tenggiri dan sebagainya. Manakala DHA pula boleh ditemui dalam makanan seperti rumpai laut dan kacang-kacangan, seperti biji walnut. Minyak sayur juga merupakan sumber asid lemak Omega 3.

4. Zinc
Zinc juga memainkan peranan penting pada mata, iaitu membantu mengirimkan vitamin A dari hati ke retina untuk menghasilkan melanin. Zinc juga berfungsi di sekitar retina dan jaringan pembuluh darah di sekitar mata. Makanan kaya dengan zinc ialah tiram dan daging merah. Kacang-kacangan seperti kacang merah dan buncis juga merupakan alternartif yang baik yang mendapatkan zinc.

5. Lutein
Lutein dan Zeaxanthin adalah dua nutrisi penting yang boleh ditemui dalam sayur-sayuran berdaun hijau seperti sawi,bayam, dan kangkung. Nutrisi ini membantu mata dengan cara melindunginya dari sinar UV-A sinar matahari yang berbahaya. Ia akan mengurangkan risiko ‘degenerasi makula’ (menurunnya fungsi penglihatan) disebabkan usia, merupakan penyebab utama kebutaan. Namun, tubuh kita memerlukan bantuan lemak supaya boleh menyerap lutein dan zeaxanthin ini. Jadi, minyak zaitun yang ditambahkan dalam salad boleh membantu.


Eh macam banyak je nak kena telan?

Rileks. Kita ada pilihan yang lain. Iaitu guna krim sapu. Hehehe

Alhamdulillah, bulan lepas seseorang telah menghadiahkan krim mata Enfuselle Shaklee (Eye Treatment) yang memang khusus untuk penjagaan kulit bawah mata. Sejak tue saya jadi lebih rajin untuk apply bagi mengelak lebam bawah mata nie. Dahlah selalu tidur lewat, kan?


Memperbaiki penampilan dengan khasiat nutrien dan botani khas untuk mengurangkan garis-garis halus, kedutan dan sembap.

Terbukti berkesan secara klinikal :
233% pengurangan kedutan dalam tempoh dua minggu
120% peningkatan keanjalan dan ketegangan kulit dalam tempoh dua minggu
209% pengurangan garis-garis halus yang ketara dalam tempoh lapan minggu
32% peningkatan lembapan kulit yang berpanjangan dalam tempoh lapan minggu
Tona kulit yang nyata lebih sekata dalam tempoh 12 minggu
Botani anti penuaan dan vitamin C membekalkan manfaat yang ketara untuk kulit
lembut di sekitar mata


Apa yang saya rasa pada penggunaan pertama adalah, bawah mata rasa `sejuk`. Macam ada tingling sensation gitu. Dan saya gunakan krim mata Shaklee nie lepas cuci muka (pagi dan sebelum tidur). Kalau siang-siang saya akan sapu bila teringat. Tiub dia pun comel je, senang nak bawa ke mana-mana hatta semasa travel.



Gambar “Before” tu saya ambil sebelum mula gunakan Overnight Renewal Whitening Cream buat pertama kali. Eye Treatment pun tak berapa konsisten pakai. Nampak lebam je kan?

Tapi anda boleh lihat sendiri perbezaan selepas beberapa hari penggunaan; lebam bawah mata beransur hilang! Oleh sebab lebam bawah mata saya tue dah lebih seminggu, saya pun tak harapkan ia dapat dihilangkan dengan cepat sebab badan kita nie memang perlukan masa untuk membaikpulih. Jadi kita kenalah SABAR dan KONSISTEN kan. Air pun kena cukup, begitu juga rehat dan tidur.
(Bagi yang memang tak ada masalah lebam bawah mata, kombinasi kedua-dua produk nie insyaAllah boleh bantu maintain kulit wajah yang sihat.)

Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik gambar di bawah untuk buat belian terus dengan Shaklee.

 lebam bawah mata eye treatment


Anda berminat nak dapatkan harga PROMO bulanan bagi produk Shaklee? Ada cara mudah untuk dapatkan harga PROMO


 cara mudah dapatkan harga ahli shaklee


Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI,
Hubungi saya
Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
Whatsapp: 019-4320059
Instagram : shaklee.pengedar.sah
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

 
Top