0
Jika anda berhajat untuk berhenti merokok, tetapi tidak berjaya, anda boleh cuba mengambil makanan yang membantu anda untuk berhenti merokok.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan. http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/merokok-dari-pandangan-islam

Antara Tips Berhenti Merokok adalah seperti berikut:

1. Madu
Madu secara bertahap akan melepaskan glukosa ke aliran darah. Tambahan pula, madu memiliki antioksidan yang akan membantu dalam menghilangkan racun dalam tubuh.

2. Makanan Masin
Makanan masin dapat memadamkan para pengidam rokok. Jadi, cubalah makan dalam kuantiti yang sedikit makanan masin atau mengambil secubit garam.

3. Halia & Bawang Putih
Halia dan bawang putih juga membantu dalam memerangi rokok. Rasa ‘panas’ halia dan bawang putih akan membantu anda melepaskan racun-racun yang anda peroleh daripada merokok. Ia juga turut membantu dalam menjaga peralirandarah dan tekanan seimbang ketika anda menarik diri daripada kebiasaan merokok.

4. Kayu Manis
Jika rokok adalah sahabat yang tidak sihat, tetapi kayu manis adalah sahabat yang sihat. Ini bermakna, menghirup aroma kayu manis dapat dirasakan anda sedang ‘bermimpi’. Bahkan, memakan kayu manis juga akan menenangkan saraf dan otak, sama juga seperti anda senang enak menikmati rokok!

5. Epal
Merokok memberikan banyak racun dalam darah tubuh anda yang boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Makan epal setiap hari dapat memerangi racun yang disebabkan oleh rokok. Epal mengandungi banyak air dan ‘pektin’ yang membantu mengeluarkan racun dalam tubuh. Tekstur epal juga boleh mengurangi keinginan untuk merokok.

6. Susu
Ketika anda merokok, bibir anda akan kehilangan kekenyalan dan akan menjadi lebih gelap. Minum segelas susu dikatakan akan membantu menghidupkan kembali zat di bibir anda. Rasa susu memiliki kekuatan untuk membuat rasa rokok menjadi pahit. Jadi, ketika anda rasa ingin merokok, minumlah segelas susu untuk menghadapinya.

7. Resveratrol
Kebanyakan artikel yang saya jumpa menceritakan tentang kebaikan resveratrol pada perokok. Ini kerana resveratrol mengurangkan risiko penyakit kronik seperti sakit jantung dan penyakit paru-paru ke atas perokok.

Dalam satu kajian yang dibuat ke atas 4 kumpulan tikus; (Sebab lepas tu tikus akan dibunuh untuk saintis tengok sel bahagian trachea – salur pernafasan pada leher tikus), menunjukkan perbezaan sel yang ketara antara tikus sihat dan tikus yang terdedah pada asap rokok dan resveratrol.

Empat kumpulan tikus tu adalah:
1. Kumpulan kontrol – tikus biasa
2. Tikus yang terdedah dengan asap rokok
3. Tikus yang diberi resveratrol
4. Tikus yang terdedah pada asap rokok dan diberi resveratrol.

Kesimpulan:
Hasil kajian menunjukkan sel-sel trachea tikus kumpulan 2 menunjukkan kerosakan dan kecacatan disebabkan asap rokok. Kerosakan ini juga berlaku pada sel trachea tikus kumpulan 4, TETAPI, hanya sebahagian sahaja sel yang rosak, yang lain tu normal.

Berhenti Merokok Dengan Vivix Shaklee

Maka, sebab tu lah perokok perlu ambil resveratrol. Satu, untuk membaiki sel rosak dan keduanya untuk menghilangkan ketagihan. Ini kerana, bila nutrient dan sel badan kita sihat, secara automatik ia akan menolak makanan yang kurang sihat. Dalam kes ni, nikotin dari rokok tu lah. - thehealthinspector.wordpress.com

Mana nak cari resveratrol?
===================
VIVIX kaya dengan Resveratrol iaitu antioksidan paling kuat yang terdapat dalam buah anggur yang sangat berupaya mengurangkan penyakit kardiovaskular. Resveratrol berupaya memulihkan fungsi paru-paru yang rosak dan bengkak disebabkan oleh pembengkakan akibat perokok tegar merokok terlalu lama. Resveratrol sangat-sangat berkesan mengurangkan pembengkakan paru-paru sekaligus membantu memperbaiki sel-sel paru-paru yang rosak. Resveratrol ini lah sumber utama yang ada di dalam Vivix Shaklee. Sehinggakan 15 tahun menjadi perokok tegar pun boleh berjaya dengan cara berhenti merokok ini dengan mudahnya.

7 FAEDAH BERHENTI MEROKOK
===========================
Selepas 8 jam - Lebih banyak Carbon Dioksida dikeluarkan dari tubuh
Selepas 5 hari - Hampir semua nicotin keluar dari tubuh
Selepas 1 minggu - Daya hidu dan rasa yang lebih baik
Selepas 3 bulan - Prestasi pernafasan 30% lebih baik
Selepas 12 minggu - Paru-paru berupaya membersihkan semua kotoran dan berfungsi sangat-sangat baik
Selepas 1 tahun - Mengurangkan risiko sakit jantung sebanyak 50%

4 Cara Macam Mana Antioksidan dalam Vivix boleh membantu mengurangkan ketagihan rokok?
=====================================================================
Sekiranya kita konsisten mengambil antioksidan dalam diet harian kita, kita akan mula perasan perbezaan dari segi kesihatan dalam tubuh badan kita sendiri. Ini kerana sel-sel radikal bebas dalam tubuh badan kita secara perlahan-lahan mula dihapuskan dan kita akan berasa lebih bertenaga dan sihat. Antara fungsi antioksidan yang menyumbang kepada keaadaan ini adalah:

1. ANTI INFLAMMATORY (Anti bengkak/ Radang)
Memang salah satu sifat antioksidan adalah anti radang. Maka ia amat baik untuk pesakit yang mengidap arthritis dan apa jua penyakit yang menyebabkan keradangan, luka dan bengkak. Contoh penyakit yang seringkali berkaitan dengan radang adalah, kencing manis.

2. BAIK UNTUK KESIHATAN JANTUNG
Pengambilan antioksidan dalam jangka masa yang panjang amat baik untuk kesihatan jantung dan sistem kardiovaskular.

3. MENGHALANG KANSER
telah banyak kajian dibuat membuktikan bahawa antioksidan mengandungi sifat-sifat anti-tumor dan anti-carsinogenic. Maka, ia sangatlah bagus untuk menghalang kanser. Prevention is better than cure. Kalau nak tunggu kanser datang baru nak makan, mungkin agak terlewat.

4. ANTI-AGING (Penuaan)
Makanan yang kaya dengan antioksidan bukan sahaja melindungi anda dari cepat jatuh sakit, malah seringkali menjadikan anda nampak jauh lebih muda. Kalau tidak, masakan orang mengambil vitamin C dan vitamin E yang merupakan antioksidan juga kan?

Adakah resveratrol berkesan?
======================
Lihat video mengenai pengakuan perokok tegar yang mengambil Vivix untuk kesihatan jantung, tetapi tubuh beliau turut menolak nikotin dalam rokok setelah beliau mengamalkan Vivix. Sekarang beliau telah berhenti merokok seawal 2 minggu pengambilan sahaja.









Berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.

Vivix Shaklee

 Vivix Promosi Bulan Ini Sahaja

Beli 2 free 5%
Beli 6 free 1
Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

 
Top