0

KETIKA 1300 tahun lalu Panglima Tariq Bin Ziyad membakar kapalnya dan mendarat di Gibraltar (Jabal Tariq), pasukan Tariq yang hanya sekitar 7,000 orang mampu mengalahkan pasukannya raja Roderick Sepanyol yang berjumlah 25,000 orang.

Kemenangan ini tentu kerana pertolongan Allah semata, tetapi ada sisi-sisi ikhtiar manusia yang juga harus berusaha keras untuk mencapai kemenangan tersebut. Di antara sisi ikhtiar ini adalah upaya menyediakan logistik yang efisien untuk mendokong kekuatan pasukan.

Bisa Anda bayangkan, setelah Tariq mendaratkan pasukannya dan membakar kapalnya – dengan apa dia bisa terus masuk merangsek ke daratan Spanyol? Berjalan kaki kah? Tentu tidak. Mereka juga menyiapkan kuda-kuda perang yang perkasa untuk dapat mengalahkan kekuatan musuh yang jauh lebih besar.

Tetapi kuda-kuda ini perlu diberikan makanan agar tetap kuat berlari, lalu dari mana datang makanannya? Sedangkan ketika 7,000 pasukan Muslim masuk pertama kali ke Sepanyol tentu belum memungkinkan mereka untuk memperoleh support logistik dari daerah yang dimasukinya kerana semuanya masih wilayah musuh. Inilah pentingnya logistik dalam setiap gerakan pasukan. Jadi selain daripada pasukan tentera Islam memiliki bekal secukupnya untuk pasukan, mereka juga membawa bekal secukupnya untuk kuda-kuda mereka.

Untuk tetap perkasa, kuda harus diberi makan bergizi yang cukup. Bila yang dibawa adalah rumput-rumput biasa, akan perlu begitu banyak rumput harus dibawa sehingga di dalam kapal tidak ada lagi tempat untuk pasukan tentera Islam. Maka harus ada sedikit rumput yang cukup untuk membuat kuda-kuda tersebut tetap perkasa. Rumput Alfaafa lah (yang kemudian bangsa sepanyol menyebutnya Alfalfa) yang menjadi bekal logistik makan kuda-kuda tentera Tariq ini.

Selama kurun waktu yang hampir 8 abad kemudian (781 tahun), pasukan Islam memakmurkan sebahagian bumi Eropah antara lain dengan mengajari mereka bercucuk tanam dan sebagainya, termasuk juga menanam Alfaafa ini. Maka ketika pasukan Spanyol pimpinan Hernando Cortez mendaratkan kapal-kapalnya di Mexico pada tahun 1519 atau 27 tahun pasca berakhirnya kekuasaan Islam di Spanyol (1492), mereka telah belajar hampir 8 abad tersebut dari Islam – termasuk dalam hal menyiapkan logistik perangnya.

Pasukan Hernado Cortez pun membawa kuda-kuda dan rumput yang dibawa pun adalah rumput Alfaafa – dari sinilah benua Amerika mengenal Alfaafa itu hingga kini. Sepanyol menguasai Amerika Latin sekitar 300 tahun atau hampir sama dengan Belanda menguasai Indonesia. Maka tidak hairan bila salah satu bahasa yang popular di Amerika Latin sampai sekarang adalah bahasa Sepanyol.

Sudut lain yang tidak menjadi perhatian dan jarang ditulis di dalam sejarah adalah logistiknya. Pasukan menjadi unggul manakala ligistiknya juga unggul. Ketika Islam unggul di Sepanyol 781 tahun, logistik mereka unggul – dan mereka juga menguasai tanaman Alfaafa.

Ketika 300 tahun kemudian ganti Spanyol yang unggul khususnya di Amerika Latin, mereka juga unggul di bidang logistik termasuk Alfaafa untuk kuda-kuda mereka – keunggulan yang mereka pelajari selama 781 tahun dari Islam di Sepanyol!

Kini negera baru Amerika Serikat yang baru muncul kurang daripada 240 tahun terakhir, mereka secara tidak langsung ‘menguasai’ dunia dengan kekuatan tentera, teknologi, budaya popular dan juga produk-produk peternakan (daging) dan pertanian – termasuk tanaman Alfaafa nya yang mencapai sekitar 9.2 juta hektar luas tanam – terbesar di dunia saat ini.

Maka tidak ada yang kebetulan di dunia ini, sunatullah dalam hukum sebab akibat berlaku dan terbukti dalam sejarah. Islam Berjaya 781 tahun di Sepanyol ketika sisi ikhtiar mereka juga kuat – yang dengan ikhtiarnya tersebut mereka ditolong Allah, sisi ikhtiar mereka termasuk menyiapkan logistik untuk kuda-kuda perang dengan rumput yang paling efisien iaitu Alfaafa – yang nama mahu pun karakternya disebut di Al-Qur’an (QS 78 : 16 dan QS 80: 28). - hidayatullah.com

Maka salah satu bahagian kita daripada ikhtiar itu adalah untuk kita juga mulai menanam alfaafa – sebagai sumber makanan yang sangat efisien sepanjang masa.

Walaubagaimanapun jika kita agak susah untuk menanam Alfalfa di dalam Malaysia, tiada salahnya jika kita mengambil Alfalfa sebagai makanan seharian kita dalam bentuk suplemen iaitu tablet Alfalfa Complex.

Alfalfa Complex Shaklee dihasilkan daripada daun Alfalfa yang telah matang di mana akarnya tumbuh jauh ke dalam tanah melebihi 20 kaki untuk menyerap semua vitamin dan mineral.

Alfalfa yang dijual dikebanyakan pasaraya adalah Alfalfa Sprout di mana ia tidak mempunyai banyak vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh.


Keistimewaan Alfalfa Complex Shaklee adalah
  1. Shaklee hanya menggunakan alfalfa terbaik yang tumbuh di California yang kaya dengan pelbagai jenis zat termasuk kalsium fosforus ,zat besi dan magnesium serta klorofil, bioflavonoid, pelbagai mineral dan vitamin
  2. Shaklee hanya menggunakan daun alfalfa tanpa akar dan batang
  3. Alfalfa Shaklee ditanam tanpa semburan bahan kimia
  4. Pil boleh ditelan ataupun dihancurkan dan dibancuh menjadi air herba
  5. Disediakan dalam 2 saiz iaitu 330 biji (Alfalfa S) atau 700 biji (Alfalfa L)
  6. Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet tiruan.




Mudah-mudahan ini menjadi awal bangkitnya kekuatan umat ini, awal untuk mengembalikan kejayaan umat Islam di tengah peradaban umat-umat lain yang kini lagi menguasai dunia – melengkapi ikhtiar yang juga dilakukan oleh saudara-saudara kita yang lain dibidang penguatan aqidah, pendidikan, politik, ekonomi, pemikiran dan sebagainya. InsyaAllah.

Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan.



Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

 
Top