1

Pernah kawan-kawan bayangkan seorang lelaki atau perempuan yang sangat cantik rupa parasnya di hadapan anda hinggakan memikat hati nurani dan mempersonakan anda. Tapi malangnya apabila si dia buka ja kasut, yewwwwwwww bau busuk kaki menusuk hidung?! Jangan risau, bagi je 11 petua untuk si dia agar bau kakinya secantik rupa parasnya itu.

1. Jaga kebersihan kaki. Ketika mandi, biasakan gosok bersih kaki, usahakan juga untuk memilih sabun anti bakteria untuk membersihkan kaki. Sabun yang mengandung sulfur juga sangat baik untuk menghilangkan bau. Gosokkan sabun tersebut dengan lembut menggunakan jari tangan. Cucilah kaki sebelum tidur, bersihkan betul-betul agar kuman yang menempel tidak mengendap sewaktu tidur. Hal terpenting adalah kita perlu mencuci kaki dengan rutin, kemudian mengeringkannya.

2. Potong kuku. Potong kuku kaki secara teratur dan rutin untuk menghindari penompokan kotoran. Jangan lupa untuk membersihkan dan memotong kuku kaki secara rutin. Kotoran di kuku kakilah yang menyebabkan timbulnya bau kaki. Kuman yang menempel di kuku adalah salah satu faktor utama penyebab bau.

3. Jangan memakai losyen pelembap sebelum memakai kasut. Kaki yang lembap adalah punca bakteria membiak. Jangan mengoleskan krim pelembap sebelum memakai kasut terutamanya di antara jari-jari kaki. Sebaliknya gunakan bedak antijamur. Losyen pelembap boleh digunakan pada malam hari sebelum tidur.

Masalah penghadaman, kelesuan, masalah kulit atau badan berbau? Anda perlu detoks kan diri!

4. Gunakan selipar/sandal ketika berjalan di halaman rumah. Ketika keluar rumah walaupun ke halaman rumah, pastikan pakai selipar/sandal. Hindari kebiasaan bertelanjang kaki, kerana dapat menjadi sarang bakteria. Sarang bakteria dapat menimbulkan bau dan penyakit yang mengintai kita. Bertelanjang kaki sama saja membiarkan bakteria dan kotoran bersarang di kaki. Biasakan memakai selipar/sandal agar kaki tetap terlindung.

5. Rajin menggantikan stokin. Jangan gunakan stokin kaki selama berhari-hari dan memakai stokin kaki yang sama selama berhari-hari tanpa mencucinya terlebih dahulu. Stokin kaki harus ganti sekurang-kurangnya 2 hari sekali, bergantung kepada pemakaiannya.

6. Belilah stokin yang bagus. Jangan beli stokin semata-mata sebab harganya, tak kira mahal atau murah. Sebaliknya anda kena pandai memilih stokin yang betul. Jangan sesekali memakai stokin yang tidak menyerap peluh, kerana inilah yang menyebabkan kaki anda berbau.

7. Jangan pakai kasut dalam jangkamasa lama. Jangan memakai kasut tertutup dalam jangkamasa yang lama kerana ini akan menggalakkan perkembangan bakteria.

8. Tidak menggunakan kasut yang sama setiap hari. Tukar kasut yang dipakai selama 24 jam atau lebih sebelum memakainya kembali. Jangan lupa untuk membiarkan kasut beristirehat sehari semalam sehingga bau yang sempat mengendap dapat hilang.

Hilangkan jerawat batu anda!

9. Sering cuci bahagian dalam kasut. Ini adalah untuk mengurangkan bakteria pada kasut. Bersihkan kasut kita paling kurang satu bulan dua kali.

10. Jangan gunakan kasut dan stokin kaki yang belum kering. Jangan paksa guna kasut dan stokin kaki yang belum benar-benar kering, kerana ini juga menggalakkan tumbuhnya bakteria yang pastinya menyebabkan bau kaki yang tidak enak.

11. Gunakan pelapik dalam kasut. Pelapik dalam kasut sangat bagus untuk dipakai kerana senang dikeluarkan dari kasut untuk dibersihkan.

Ni Umi nak share pada yang bukan je ada masalah kaki tengik, malah ada masalah badan berbau. Individu yang ada masalah ni disarankan amek detox kerana terlalu banyak toksin dalam badan. Contohnya Umi suka ambil Alfalfa Complex. Selain untuk detox toksin dalam badan (toksin ni lah penyebab badan berbau, sukar nak kurus, banyak jerawat kat muka dan sebagainya), serat Alfalfa Complex ni jugak boleh mengenyangkan perut. Bila perut kenyang, nafsu makan tu terkawal jadi senang la nak kurus. Kan?


======================================
BAGAIMANA NAK ORDER ALFALFA COMPLEX?
======================================
Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan.


Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Bagi yg tidak memliki debit kad tersebut, boleh hubungi saya di 

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

 
Top