4

Saya mula mengamalkan pengambilan multivitamin ketika di dalam berpantang si kembar Aisya. Masa tu tak tahu pun apa kebaikan multivitamin. Yang tau pun saya cuma beli supplemen untuk berpantang lepas serik berpantang dengan jamu buatan kampung yang bukan saja buat saya jadi sembelit, malah luka jahitan pun terkoyak dek sebab sembelit tu. Bila nak beli supplemen berpantang tu baru la explore apakah kebaikan setiap supplemen dan kandungan yang saya beli. Perubahan ketara yang saya rasa adalah perubahan tenaga. Bayangkan nak bawak kereta auto pun tak larat jadi apatah lagi nak kerja semula. Alhamdulillah tak sangka lepas pengambilan supplemen masalah tu selesai. Mungkin jugak disebabkan masa berpantang, nutrien makanan yang diambil tu terhad. Jadi dengan adanya multivitamin ni, segala vitamin & mineral yang badan perlukan tu dibekalkan dan dipenuhi lompongnya oleh multivitamin.



Fakta Nutrisi Di Dalam Vita-Lea
  1. Vitamin A - Kesihatan mata, kulit, anti-oksida, melawan kanser, cegah rabun malam, bantu tumbesaran, kuatkan kerangka tulang, gusi, gigi, system respiratori, sistem imun dan rambut yang sihat.
  2. Vitamin D – Perkasa kepadatan tulang, mencegah penyakit tulang lembut, osteoporosis dan psoriasis.
  3. Vitamin E – Anti-oksida, kepejalan kulit, kulit berseri, melancar sirkulasi darah, mencegah darah beku, sakit jantung, katarak, atritis, baik untuk sistem produktif lelaki, mengurangkan kesan parut.
  4. Vitamin C – Anti-oksida, melawan kanser, merangsang formasi kolagen, meningkatkan daya tahanan penyakit, percepat sembuh luka, mencegah selsema, gusi berdarah, darah beku, hidung berdarah.
  5. Asid Folik – Kesihatan fetus, merangsang pengeluaran susu badan, kesihatan sel darah merah, kurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, osteoporosis, tekanan, ulsert mulut, kesihatan kulit.
  6. Vitamin B1 – Menukarkan makanan kepada tenaga, perkasa memori, kecerdasan mental, membina dan meransang peredaran darah, bantu tumbesaran, masalah keresahan, mabuk laut/darat, mengurangkan petanda herpes zoster.
  7. Vitamin B2 – Tukarkan makanan kepada tenaga, anemia, keletihan mata, katarak, jangkitan lidah dan mulut, kekejangan.
  8. Vitamin B3 – Tukar makanan kepada tenaga, menghasilkan hormone, meransang peredaran darah, lower blood ripid, merawat kepeningan, cirit-birit, migraine, ulser, nafas berbau, baik untuk perut dan usus.
  9. Vitamin B6 – Metabolisma protin, baiki otot, senggugut, penenang, tenaga, elakkan muntah-muntah, bibir kering, glossitis, dermatitis, kekajangan, kebas, anemia.
  10. Vitamin B12 – Membantu tumbesaran fetus dan kanak-kanak, bantu selera makan, tindak balas saraf, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori, focus, keupayaan seksual dan mengelakkan anemia, keletihan, keresahan, diabetis, rabun.
  11. Biotin – Bantu B-kompleks berfungsi lebih efektif, cegah rabun, rambut beruban dan gugur, diabetis, sakit otot, eczema dan keradangan kulit.
  12. Vitamin B5 – Meredakan tekanan, kesan penenang, melawan alahan, sembelit, keletihan, atritis, meredakan kesan sampingan akibat antibiotic, mencegah jangkitan, percepat sembuhan luka.
  13. Kalsium – Perkasakan tulang dan gigi, darah beku, kebas, kejang, rasa sakit, insomnia, mengekalkan kadar degupan jantung normal, mencegah osteoporosis / penyakit tulang lembut.
  14. Fosforus – Meningkatkan kepadatan tulang, diabetis, batu karang, mencegah pereputan tulang, membantu ligament / otot dan meredakan kesakitan akibat atritis, anoreksia.
  15. Iodin – Baik untuk tirod, membantu tumbesaran fetus, tingkatkan kadar IQ kanak-kanak, membina ligament/otot dan kesinambungan tisu-tisu, kekuatan fizikal, mengawal berat badan.
  16. Zat Besi – Membentuk hemaglobin, redakan kesakitan akibat PMS (senggugut), membantu tumbesaran, melawan penyakit, mengelakkan keletihan, anemia.
  17. Magnesium – Kesihatan tulang, gigi, merehatkan otot dan sistem saraf, sifat penenang semulajadi, mencegah tekanan, diabetis, sakit jantung, batu karang, sakit buah pinggang, hati dan masalah penghadalamn.
  18. Copper – Membantu menukarkan zat besi kepada haemoglobin, kesihatan rambut, edema, penyakit berkaitan tulang, masalah kebangkakan.
  19. Zink – Perkasa sistem imun, percepat sembuhan luka, keupayaan seksual lelaki, mencegah masalah prostat, baik untuk deria rasa dan bau, ketajaman minda.
  20. Vitamin K - untuk pembekuan darah, osteoporosis, mengawal kadar gula dalam darah, mencegah rasa mual dan muntah terutama pada wanita yang sedang hamil

Ada yang tanya, kalau dah ambil mulvitamin ni kenapa pulak nak kena ambil Vitamin C ke, Vitamin B ke, Vitamin E yang asing-asing tu lak?

Cuba lihat keperluan setiap vitamin dalam keperluan seharian kita.

Vitamin C
Menjaga gusi dan gigi sihat. Membantu dalam pembaikan tissue dalam badan , penyembuhan luka dan resapan zat besi dalam usus. Boleh mengurangkan risiko sesetengah kanser, penyakit arteri koronari jantung dan katarak.
250 – 500 mg sehari
Vitamin E
Mengurangkan kesan radikal bebas, membantu pembentukan sel darah merah. Boleh mengurangkan risiko sesetengah kanser, penyakit arteri koronari jantung , katarak dan menambah imuniti.
200 – 400 iu sehari
Folate
Penting dalam tumbesaran dan metabolisma protein. Mengurangkan risiko cacat anak dalam kandungan. Boleh mengurangkan risiko kanser serviks dan usus besar.
400 ug
Kalsium
Membina dan mengekalkan kekuatan gigi dan tulang. Membantu jantung berfungsi dengan baik. Mengurangkan risiko darah tinggi.
1000 mg sehari untuk dewasa
1200-1500 sehari untuk perempuan >50 tahun dan lelaki >65 tahun
Zat Besi
Penting untuk pembentukan haemoglobin (dalam darah) dan myoglobin (dalam otot). Penting dalam fungsi enzim dan protein dalam badan. Vitamin C penting untuk resapan yang baik.
10 mg sehari

Tahukah anda vitamin E sukar di perolehi dari makanan harian dengan cukup?
Antara yang digalakkan mengambil vitamin dan supplemen adalah, kebanyakan orang tua dan mereka yang kurang memberi tumpuan kepada makanan seimbang, perempuan yang masih datang darah kotor (perlu zat besi tambahan), yang hanya makan sayuran (vegetarian perlu tambahan vitamin B12 ), yang sengaja kurang makan (mengamalkan diet) atau yang memakan makanan kurang seimbang seperti fast foods.

Pilihan di tangan anda sendiri.
Pilihan saya semestinya dengan Shaklee!


Berminat? Untuk Info dan Order :
  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee di daerah Sik/daerah Baling/seluruh negeri Kedah/seluruh Malaysia
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

  1. bagus vitalea shaklee mutivitamin ini..

    BalasPadam
    Balasan
    1. betoi kan. dah ambil, mesti boleh rasa efeks nya tu ^_^

      Padam
  2. Wah banyak betul khasiat multivitamin ni ya..so far kita makan vit c & e aje...

    BalasPadam
    Balasan
    1. nak bagus amek la multivitamin zat besi ni. works best with vita-c tau ;)

      Padam

 
Top