1
Kebanyakan orang mengatakan supplemen masa kini adalah tidak harus diambil kerana ianya bukanlah makanan sunnah. Namun di dalam surah An-Naba’ (Berita Besar) ayat ke 16. -“wa jannaatin alfaafa” yang bermaksud “dan kebun-kebun yang rendang”

Alfaafa (yang kemudian bangsa Sepanyol menyebutnya alfalfa); dalam Bahasa Arab secara umumnya, membawa maksud “berkumpul, bercampur baur, berdekat-dekatan”, yang mana sesetengah ahli agama berpendapat Ayat 16 dalam Surah An Naba', adalah untuk menggambarkan tumbuhan Alfalfa ini - banyaknya pohon dalam kebun.

Orang Arab memanggil alfalfa yang bererti bapak dari para tumbuhan yang disebabkan oleh ketahanan yang tumbuh di gurun pasir dan daya serap yang tinggi menurut penelitian kedalaman akar bisa mencapai 30 sampai 100 meter, sehingga mampu menyerap nutrisi lebih banyak dan lengkap dibandingkan tumbuhan lain.

Menurut sejarah, tanaman ini sudah ada sejak 6,000 tahun sebelum Masehi. Dikatakan Alfalfa ini ditemui di Parsi sekitar tahun 500 Masihi kemudian dibawa ke Greece. Menurut sejarah, tanaman ini sudah ada sejak 6,000 tahun sebelum Masehi. Dikatakan Alfalfa ini ditemui di Parsi sekitar tahun 500 Masihi kemudian dibawa ke Greece.

Sejarah medan perang askar Islam juga ada melibatkan penggunaan Alfalfa.

Ketika 1,300 tahun lalu Tariq Bin Ziyad membakar kapalnya dan mendarat di Gibraltar (Jabal Tariq), pasukan Tariq yang hanya sekitar 7,000 orang yang mampu mengalahkan pasukannya raja Roderick Spanyol yang berjumlah 25,000 orang. Kemenangan ini tentu kerana pertolongan Allah semata, tetapi ada usaha ikhtiar manusia yang juga harus berusaha keras untuk mencapai kemenangan tersebut. Di antara usaha ikhtiar ini adalah keupayaan menyediakan logistik yang efisien untuk mendukung kekuatan pasukan.

Selepas membakar kapal mereka, tentera perang Tariq menyediakan kuda-kuda perang yang perkasa untuk dapat mengalahkan kekuatan musuh yang jauh lebih besar. Pertama kali pasukan perang Muslim memasuki Sepanyol, mereka telah membawa bekal yang secukupnya baik untuk manusia dan juga kuda. Bekalan kuda yang dibawa adalah yang cukup sumber nutriennya iaitu rumput alfaafa (yang kemudiannya bangsa Sepanyol menyebutnya sebagai Alfalfa)

8 abad kemudian (tahun 781), orang Islam menanam sebahagian Eropah dengan tanaman Alfalfa. Malah ketika pasukan Sepanyol pimpinan Hernando Cortez mendaratkan kapal-kapalnya di Mexico tahun 1519 atau 27 tahun pasca berakhirnya kekuasaan Islam di Spanyol (1492), orang Sepanyol telah mempelajari ilmu daripada Islam - termasuk dalam hal menyiapkan logistik perangnya. Pasukan Hernado Cortez membawa rumput untuk kuda mereka iaitu adalah rumput alfaafa – dari sinilah benua Amerika mengenali alfaafa itu hingga kini. Sepanyol menguasai Amerika latin sekitar 300 tahun atau hampir sama dengan Belanda menguasai Indonesia. Maka tidak hairan lah apabila salah satu bahasa yang popular di Amerika Latin sampai sekarang adalah bahasa Spanyol. Sudut lain yang tidak menjadi perhatian dan jarang ditulis di dalam sejarah adalah logistik. Pasukan dan logistik yang unggul. Ketika Islam di Sepanyol tahun 781, logistik mereka unggul dan mereka juga menguasai tanaman alfaafa.

300 tahun kemudian, Sepanyol menjadi kuasa di Amerika Latin, mereka juga unggul di bidang logistik termasuk alfaafa untuk sumber makanan kuda. Yang mana keunggulan mereka tersebut, mereka pelajari selama 781 tahun dari Islam di Sepanyol.






Islam berjaya 781 tahun di Sepanyol kerana usaha mereka juga kuat – yang dengan ikhtiar-nya tersebut mereka ditolong Allah, selain usaha mereka juga termasuk menyiapkan logistik untuk kuda-kuda perang dengan rumput yang paling efisien iaitu alfaafa – yang nama mahu pun karakternya disebut di Al-Qur’an


sumber gambar :www.trekearth.com
sumber : http://kambingaqiqah.blogspot.com/2012/03/rumput-alfafa-alfalfa.html


Berminat? Untuk Info dan Order : Umi Nazrah Shaklee Independent Distributor [ID: 869539] umi.nazrah@gmail.com SMS/Whatsapp: 019-432 0059 www.facebook.com/cantiksss
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Catat Ulasan

 
Top