6
Kita dah ketahui apakah itu Gamma Linolenik Acid (GLA) di dalam entri yang sebelumnya iaitu Gamma Linolenic Acid (GLA) Shaklee dan kebaikannya

Ada yang mengatakan diri mereka tak perlukan Gamma Linolenik Acid (GLA). Tapi tahukah anda Gamma Linolenik Acid (GLA) adalah asid lemak Omega-6 yang dianggap asid lemak perlu (EFA), yang bermaksud bahawa mereka adalah penting untuk kesihatan. EFA tidak boleh dibuat di dalam badan dan oleh itu mesti diperolehi dari makanan yang kita makan atau makanan tambahan. Asid gamma-linolenik (GLA) merupakan asid lemak dalam keluarga Omega-6 yang didapati kebanyakannya dalam tumbuhan yang kaya dengan kandungan minyak.

EFA diperlukan untuk:
  • fungsi otak yang normal
  • pertumbuhan dan pembangunan
  • kesihatan tulang
  • rangsangan kulit dan pertumbuhan rambut
  • peraturan metabolisme
  • penyelenggaraan proses pembiakan
Kekurangan dalam EFA boleh membawa kepada:
  • pertumbuhan terbantut
  • ruam kulit bersisik yang dipanggil dermatitis
  • kemandulan
  • kurang berkeupayaan untuk melawan jangkitan dan menyembuhkan luka
Kekurangan omega-6 asid lemak adalah jarang berlaku. Walaubagaimanapun kebanyakan diet makanan kita cenderung untuk mempunyai terlalu banyak sumber asid lemak omega-6 berbanding dengan asid lemak omega-3. Nisbah asid lemak Omega-3 (EPA) terhadap asid lemak omega-6 adalah kritikal. Asid lemak Omega-6 EFA bertindak sebagai blok binaan bagi prostaglandin, sekumpulan bahan seperti hormon yang mengawal banyak fungsi penting dalam badan. Jika ketidakseimbangan ini berterusan dalam tempoh masa yang panjang, ia menyumbang kepada penyakit-penyakit seperti:

  • penyakit jantung
  • kanser
  • asma
  • arthritis
  • kemurungan

Untuk kesihatan optimum dan pencegahan penyakit, baki perlu terdiri daripada satu hingga empat kali lebih omega-6 asid lemak daripada Omega-3 asid lemak. Purata diet makanan biasanya mengandungi 11 hingga 30 kali lebih omega-6 berbanding omega-3 asid lemak.

Asid lemak Omega-6 adalah bahan minyak utama yang terdapat dalam produk minyak murah dan ditambah kepada makanan yang paling diproses. Untuk membantu memulihkan nisbah yang sihat Omega-6 kepada omega-3 EFA, kita harus cuba untuk mengelakkan minyak omega-6 dalam diet. Diet yang tinggi dengan gula dan lemak diproses mengganggu penukaran badan daripada GLA untuk prostaglandin.

Populariti diet Mediterranean adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh imbangan sihat omega-6 kepada omega-3 EFA. Diet Mediterranean termasuk:

  • bijirin
  • buah-buahan segar dan sayur-sayuran
  • ikan
  • minyak zaitun
  • bawang putih
  • sedikit daging, yang tinggi dalam asid lemak omega-6

Terdapat beberapa jenis asid lemak omega-6. Kebanyakan asid lemak omega-6 yang dimakan dalam diet daripada minyak sayuran sebagai asid linoleik (LA; berhati-hati untuk tidak mengelirukan ini dengan asid alfa-linolenik [ALA] yang merupakan asid lemak omega-3). Asid linoleik akan ditukarkan kepada asid gamma-linolenik (GLA) dalam badan dan kemudian terus dipecahkan kepada asid arakidonik (AA). AA juga boleh dimakan terus dari daging.


Jumlah lebihan LA dan AA adalah tidak sihat kerana mereka menggalakkan keradangan yang membawa kepada penyakit-penyakit yang dinyatakan di atas. Walau bagaimanapun, GLA sebenarnya boleh mengurangkan keradangan. Kebanyakan GLA diambil sebagai supplemen tidak ditukar kepada AA, tetapi untuk bahan yang dipanggil asid dihomogamma-linolenik (DGLA). DGLA bersaing dengan AA dan mencegah kesan-kesan negatif yang radang AA sebaliknya akan menyebabkan dalam badan. Di samping itu, DGLA menjadi sebahagian daripada prostaglandin yang mengurangkan keradangan.

Jika tubuh badan mempunyai jumlah yang cukup nutrien tertentu dalam badan (termasuk magnesium, zink, dan vitamin C, B3, dan B6), ini akan membantu menggalakkan penukaran GLA untuk DGLA bukannya AA.


Fungsi Prostaglandin:

  • Pengeluaran steroid
  • Sintesis hormon
  • Keradangan, kesakitan dan bengkak
  • Peraturan tekanan darah
  • Membantu mengawal keseimbangan cecair badan dengan membantu fungsi buah pinggang
  • Mengawal darah pengagregatan pembekuan darah dan platelet
  • Tindak balas alahan kepada alergen
  • Penghantaran saraf

GLA Complex adalah satu formula unik yang membantu dalam mengawal aliran darah dan easly diserap * Khususnya, Kompleks GLA dirumuskan dengan.:


1. GLA (asid gamma linolenik) yang membantu badan kita membentuk prostaglandin (suatu bahan seperti hormon yang membantu mengawal kebanyakan proses di dalam badan seperti aliran darah yang sihat dan melindungi dinding arteri). Borage oil mengandungi kepekatan semula jadi GLA yang sangat tinggi ​​dalam bentuk yang mudah diserap
2. Minyak biji bunga matahari, satu lagi sumber omega-6 asid lemak
3. Vitamin E yang membantu melindungi dinding arteri dan menyokong sistem imun dengan membantu untuk mengekalkan integriti sel.

sumber gambar
http://www.prevention.com
http://herbalpharmacist.blog.com
http://www.tackleacne.com
http://brucewoolley.com

Call / SMS / WA : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : http://www.facebook.com/nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya
Klik Like di FanPage saya : http://www.facebook.com/cantiksss untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Catat Ulasan

  1. kenapa ye istilah perubatan ni susah sangat nak sebut? hehehehe tergeliat lidah dibuatnya. cuba mudahkan supaya orang biasa macam saya ni senang paham macam yang nabi cakap makan kismis, makan madu, makan kambing.. istilahnya mudah difahami kan?

    hehehe.. cuma tertanya2 je.

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak susah pun. asid lemak omega-6 je :)

      Padam
  2. kesihatan mahal, sebelum sakit, baik kita jaga ^^

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju. ingat 5 perkara sebelum 5 perkara :)

      Padam
  3. jaga kesihatan utk keuntungan diri sendiri :)

    BalasPadam

 
Top