0

Semua orang tahu kepentingan sarapan tapi berapa ramai yang menitikberatkannya? Jangan ambil mudah dan skip sarapan sebab dengan sarapan boleh kurangkan berat badan dan juga cantik! Caranya mudah iaitu sarapan lah dengan sumber protein tinggi.

Protein adalah blok pembinaan sel-sel di seluruh badan. Ia adalah diperlukan untuk kulit yang sihat, kuku, otot, tulang rawan dan darah. Protein membantu membina dan membaiki tisu badan, dan ia digunakan untuk menghasilkan hormon dan enzim. Apabila kita mengambil protein untuk sarapan pagi, kita akan berasa lebih bertenaga dan bersedia untuk menharungi hari baru. Kita juga lebih cenderung untuk berasa kenyang lebih lama, yang boleh membawa kepada tabiat makan yang sihat dan kekurangan berat badan.

Bila sebut protein, sudah tentu dalam fikiran tu akan terbayang telur, susu, tempe, tauhu dan pelbagai lagi. Sumber protein ni juga tinggi dengan sumber kolestrol, lemak dan sebagainya. Jadi macam mana nak pilih sumber protein yang berkualiti tinggi?

Protein yang berkualiti adalah protein yang mengandungi kesemua (atau hampir semua) asid amino yang tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia, tetapi amat penting untuk kemandirian manusia – kelompok asid amino ini dikenali sebagai Essential Amino Acids (EAA). EAA tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia, dan oleh yang demikian ia harus diperolehi sepenuhnya menerusi diet. - kevinzahri.com

Apa ciri nak pilih sumber protein?


Mestilah yang mengandungi 9 jenis asid amino perlu. Asid amino ada 22 jenis di mana 9 jenis asid amino diperlukan oleh tubuh badan kita manakala 13 jenis asid amino tak perlu. Bukannya bermaksud badan tak perlu 13 jenis asid amino tu tapi yang 13 jenis ni, tubuh badan boleh hasilkannya sendiri.

Badan kita tak mampu hasilkan sendiri 9 jenis asid amino tu padahal tubuh kita sangat-sangat perlukan asid amino untuk regulate proses metabolisma dan penting untuk kesihatan badan. Selain tu, asid amino adalah sumber tenaga dan dapat membentuk tisu2 badan, organ, otot, kulit dan rambut. Kalau badan kita tak cukup asid amino, badan kita akan ambil dari sumber protien yang ada dalam badan dan ini bole menyebabkan kerosakan otot dan tisu-tisu lain. Sebab tu pentingnya ada asid amino dalam protien kita. Kalau asid amino tak ada, tak guna jugak kita minum protien. Sama lah macam kita tak consume apa-apa.

Sumber protein terbaik mestilah daripada ESP iaitu protein jenama Shaklee. ESP ni tak mengandungi flavor. Bukan sebab Shaklee kedekut untuk nak tambah perasa-perasa lain tapi sebab nak mengekalkan keaslian soya, ketulenan soya tu.

Keistimewaan ESP Shaklee adalah

  • Merupakan sumber protein soya terbaik
  • Rendah Indeks Glisemik berbanding karbohidrat yang bermaksud pembebasan glucosa adalah secara perlahan-lahan ke dalam darah. Jadi orang yang ada penyakit diabetis digalakkan mengambil ESP ni supaya dapat sumber tenaga tanpa efeks gula di dalam darah

  • ESP ni mengandungi hampir 0 % lemak, 0 % kolestrol. Jadi ESP sangatlah bagus diambil untuk kesihatan jantung yang mana ianya akan mengantikan pengambilan sesetengah protein yang tinggi lemak & kolestrol yang diproses


  • Dalam ESP, mengandungi 500mg kalsium yang mana dah merangkumi 50% keperluan harian. Protien dari soya jugak memberikan kesihatan tulang yang lebih lama berbanding protien dari haiwan dan, sebenarnya, kalsium intake adalah sebahagian saje darinya. Kalau kita dapatkan protien dari haiwan, which is mengandungi banyak asid sulfur amino, ini boleh menyebabkan kalsium hilang bersama2 urine. Bberbeza dengan ESP yang mengandungi kurang asid sulfur amino, ia dapat mengurangkan kehilangkan kalsium dalam urine dan mengekalkan kalsium dalam skeleton. Jadinya, 500mg kalsium dalam ESP dah cukup untuk membantu tulang sihat dalam jangka masa yang panjang jika kita mengamalkan ESP.
  • Selain tu, kalsium di dalam ESP boleh meneutral asid phytic. Di dalam kacang soya terdapat asid phytic, asid ni boleh menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Jadi dengan tambahan sedikit kalsium di dalam ESP boleh meneutralkan kembali dan disebabkan itu ESP selamat diminum berbanding produk soya yg lain.
  • Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten
  • Menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh kita perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting
  • Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol
  • Mengandungi lima vitamin B penting
  • Mengandungi soya isoflavones. Isoflavones ni adalah komponen semujadi yang dapat seimbangkan hormon seks wanita dan lelaki serta memberikan kesihatan jangka panjang. Study menunjukkan sebenarnya soy isoflavones ni dapat mengurangkan risiko breast cancer, prostat dan lain2. Shaghai Breast Canser Survival Study pulak menunjukkan, populasi di Asia kurang risiko mendapat breast cancer apabila mengamalkan soy isoflavones.
  • ESP - hanya soya yang dibasuh dengan air sahaja dapat mengekalkan kandungan isoflavone. Kalau kaedah pemprosesan berasaskan alcohol akan menyebabkan isoflavone termusnah.
Dan yang paling penting
  • soya yg digunakan oleh Shaklee tidak diubah suai secara genetik iaitu Non-GMO (genetically modified organism).
  • Protein soya Non-GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya. Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, Shaklee menitikberatkan penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti.

Jika nak sarapan pagi yang mengenyangkan, boleh add on Meal Shakes yang merupakan makanan tambahan yang rendah lemak dan rendah-glycemic. Rasanya juga enak serta boleh dibancuh dengan mana-mana hidangan atau snek lain. Ia mengandungi 19 vitamin utama dan mineral tambahan dan jika dihidang seperti yang disarankan ia kaya dengan sumber kalsium dan protein yang amat diperlukan oleh kanak-kanak untuk membesar, kuat dan sihat

Call / SMS / WA : 019-4320059
Email : umi.nazrah@gmail.com
Add Fb saya : http://www.facebook.com/nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya Klik Like di FanPage saya : http://www.facebook.com/cantiksss untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Catat Ulasan

 
Top