0

SAKIT tekak adalah simptom yang membabitkan kawasan sekitar tonsil dan farinks. Sakit tekak dikenali sebagai pharyngitis jika ia membabitkan bahagian farinks dan tonsillitis jika membabitkan kedua-dua bahagian tonsil. Apabila membabitkan kedua-dua bahagian farinks dan tonsil, ia dikenali sebagai pharyngotonsillitis.

Pharynx adalah sebahagian tekak yang terletak di antara mulut dan peti larinks atau suara. Ia selalunya dikaitkan dengan selesema biasa atau influenza. Biasanya, ia sembuh tanpa komplikasi tetapi di dalam sesetengah kes, ia berkembang menjadi penyakit serius.
Sakit tekak berlaku apabila radang terjadi membabitkan membran mukus yang melapisi farinks atau tonsil. Ia mengakibatkan rasa tidak selesa, sakit atau gatal pada bahagian tekak. Kesakitan sewaktu menelan adalah simptom lain yang biasanya berlaku ketika sakit tekak.

>> Penyebab sakit tekak

Biasanya disebabkan jangkitan virus atau bakteria. Bakteria memberi tindak balas baik kepada rawatan antibiotik, manakala virus biasanya sembuh dengan sendiri dalam jangka masa tertentu. Sakit tekak biasanya disebarkan melalui perkongsian minuman, bercium, batuk, menghembus hidung dan bersin.

>> Punca sakit tekak

Jangkitan bakteria - disebabkan oleh bakteria streptococcal. Ia membawa komplikasi demam reumatik yang boleh mencetuskan masalah injap jantung atau radang buah pinggang. Bakteria lain yang boleh menyebabkan sakit tekak adalah gonorea, iaitu sejenis jangkitan kelamin.

Jangkitan virus - kebanyakan sakit tekak disebabkan jangkitan virus dan ada pelbagai jenis yang menyebabkan ia sembuh dengan sendiri dalam masa beberapa hari, bergantung pada jenis virus terbabit. Virus terkenal adalah Epstein-Barr, yang menyebabkan demam dan bengkak di kelenjar pada leher.

Tonsilitis - ia adalah keradangan tonsil. Tonsilitis kronik berlaku apabila berlaku banyak kerosakan kepada tonsil. Dalam keadaan ini, tekak berasa sakit pada kebanyakan masa selain sering disertai nafas berbau. Demam di bahagian kelenjar pada leher juga boleh menyebabkan masalah sakit tekak.

Virus boleh dielakkan dengan kita membantu sistem imun untuk menghapuskannya. Macam mana kita nak bantu sistem imun?

Mestilah dengan membekalkan lebih banyak sumber untuk 'askar' dalam badan kita. Dalam sel darah putih yang berfungsi macam askar, ianya berfungsi untuk serang virus, bakteria, kuman dari luar. Masalahnya, askar ni jadik lemah bila kita iaitu tuan badannya letih, stress dan mengambil diet tak seimbang, tertekan dan sebagainya. Jadi kena la mintak bantuan askar luar iaitu interferons. Interferon ni pulak ada 2 jenis yg baik dengan yang jahat. Yang baik adalah natural/ semulajadi dan menggalakkan pertumbuhan askar baru dalam badan. Yang jahat pulak mcm kemo, bukan yang sakit jer diserang sel yang sihat pun mati



Mana nak dapat interferon untuk membantu sistem imun kita melawan virus, bakteria dan segala macam mikrob asing ni? Semestinya dengan NutriFeron yang terbukti secara klinikal terdiri daripada gabungan ekstrak tumbuhan yang mengukuhkan sistem imun. NutriFeron menstimulasikan setiap sel di dalam badan kita untuk menghasilkan interferon aslinya sendiri.

Bila badan kita cukup interferons senang la nak lawan dengan penyakit mcm hepatitis, kanser, alahan, influenza malahan lupus. Sebab apa? Sebab NutriFerons ni mengukuhkan sistem imun kita. Senang kan?
Dalam NutriFeron, ada sumber semulajadi interferons seperti biji labu, biji plantago, bunga Japanese Honeysuckle dan bunga Saffflower. Nak makan apa pun kena ada sukatan yg betul, mana nak cari semua ni, susah kan? Nak cara yang senang pastinya dengan NutriFeron lah.

Dihasilkan oleh individu yang menjumpai Interferon - Dr. Yasuhiko Kojima, imunologi dunia yang terkenal yang telah menemui interferon pada tahun 1954, telah melakukan penyelidikan berdedikasi selama 40 tahun untuk mencari sebatian semulajadi yang akan memberi rangsangan kepada pengeluaran interferon. Nutriferon daripada Shaklee adalah satu-satunya supplemen perlindungan di US.

Umi Nazrah
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 869539

Mobile: 019-4320059
FB - facebook.com/nazrah
Website - cantiksihatsemulajadi.com
Page - Cantik Sihat Semulajadi
Latest post: Bagaimana untuk mencegah Selsema babi dan lain-lain selsema? 1 - Makan bawang putih mentah: Setiap hari, kunyah 2 - 5 ulas bawang putih mentah. 2 - Makan Vitamin C...
  Like · Comment · Share
Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

Catat Ulasan

 
Top