28.12.12

Demi cinta seorang lelaki terhadap kekasih, isteri, ibu

Bak kata bait-bait lagu Projek Pistol, Wahai wanita | Wanita yang berada di seluruh dunia | Tak kira bangsa | Umur atau rupa | Oh asalkan kau wanita, peranan seorang wanita ni amatlah berat dan penuh dengan tanggungjawab. Di peringkat umur 20an hingga lewat 30an, wanita mengimbangi kerjaya dan keluarga. Lewat 30an hingga lewat 40an, wanita mengalami perubahan hormon perimenopause. Manakala lewat 40an hingga 50an ke atas, wanita mengawal penyakit kronik.

Selain tu, masalah umum yang wanita hadapi adalah seperti stress, masalah kesihatan akibat stress, penyakit-penyakit autoimun yang mempengaruhi wanita secara tidak seimbang, kardiovaskular dan sistem saraf tidak berfungsi dengan baik, kurang tidur, penambahan berat badan, penyakit jantung & strok, diabetes, kanser pangkal rahim dan sebagainya.

Khusus untuk wanita, Shaklee menyediakan SET KESIHATAN WANITA. Set ini terdiri daripada Omega Guard, GLA Complex dan OsteMatrix.



Jadi lelaki, sungguh banyak pengorbanan seorang wanita dalam hidup anda. Tak salah menghargai kasih sayang mereka dengan supplemen Shaklee. Ianya halal, semulajadi dah berbaloi.

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059 Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

27.12.12

Masker malam ESP @ Collagen Powder membantu baiki kulit wajah

SEIRING peningkatan usia, struktur kulit mula merosot dan kesannya jelas kelihatan pada wajah menerusi kemunculan garis halus di sekitar mulut dan mata.

Kulit menjadi semakin nipis dan hilang keanjalan selepas terdedah dengan sinaran ultraungu (UV), pencemaran, gaya hidup tidak sihat, merokok serta dehidrasi.

Ditambah dengan tekanan kerja dan tidur kurang berkualiti, kulit tidak mampu memperbaiki masalah itu tanpa bantuan tambahan.

Secara semula jadinya, struktur dalaman kulit bekerja ketika kita tidur dengan memperbaiki serta memperbaharui sel rosak di antara jam 10 malam hingga 2 pagi. Ketika tempoh ini, kolagen dihasilkan bagi membantu menganjalkan kulit dan mengekalkan kelembapannya. sumber Utusan


Sebab tu lah ramai pengguna Shaklee melakukan masker Vitamin E, Vitamin C, ESP malahan Collagen Powder di waktu malam.





Sumber gambar, beingmary.com, cerita-bonda.blogspot.com, semuasihatselalu.blogspot.com

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

26.12.12

Oh suamiku perokok!


Saya ingin berkongsi vitamin yg bersesuaian untuk perokok. Alhamdulillah suami saya yang dulunya seorang perokok tegar kini sudah berhenti merokok sejak Ramadhan lepas. Sesiapa nak cuba ini hanya 1 bentuk usaha bukan jamin 100% mereka akan berhenti. Jika tak berhenti pun mereka akan mendapat kesihatan yang lebih baik. In Sha Allah...

Basically sila detox dulu dengan DTX Complex kerana hati perokok tegar ni jika di scan ianya akan berwarna lebih gelap berbanding dengan yg tidak merokok.

Dalam masa yang sama ambil vitamin C kerana perokok akan banyak kehilangan vitamin C dalam tubuh sepanjang aktiviti merokok. Nikotin mempengaruhi metabolisme tubuh yang menyebabkan tubuh kita tidak mampu menyimpan vitamin C dengan baik. Jadi perokok perlu mengambil vitamin c dengan kadar yang banyak untuk membersihkan nikotin dalam darah.

Artikel kajian perokok di US ada menyatakan :
Spray vitamin C into the back of the mouth and throat each time you want a cigarette. (Drug and Alcohol Dependence, 1993:337, p 211-213.)

So tak perlulah susah2 nak beli Vitamin C spray ni coz harga pun agak mahal & sukar didapati. Amik la Sustained Released Shaklee Vitamin C. Seeloknya hancurkan dalam air & minum setiap kali selepas merokok. Bila nikotin dalam darah sudah disingkirkan sedikit demi sedikit maka akan kurang la kebergantungan badan si perokok terhadap nikotin itu. Seterusnya in Sha Allah keinginan terhadap nikotin akan berkurangan.


Antara supplemen lain yang dicadangkan :

1) Vivix - Mengimpak 4 mekanisma utama penuaan selular

2) Nutriferon - Merangsang sistem imun

3) Vitamin C - Antioksidan. Merokok mengurangkan vitamin C secara mendadak

4) B-Complex - Perlu dalam sistem selular enzim perokok yang rosak

5) Caratomax - Pemulihan membran mukosa. Perlindungan peparu

6) Alfalfa - Detoksifikasi yang melindungi peparu, hati, otak, tisu

7) DTX Complex - Detoksifikasi yang melindungi peparu, hati, otak, tisu



Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Alhamdulillah suamiku tak merokok ^_^
Continue Reading

25.12.12

Vitamin Sintetik, Vitamin Organik, Vitamin Semulajadi

“Alah, vitamin mana2 pun sama aje. Mahal ke, murah ke, yang free lagi baik!”
“Vitamin sintetik ke, semulajadi ke, sama je jenis vitaminnya..”
“Yang vitamin semulajadi tu sama je buatnya dengan vitamin biasa”
“Makan je vitamin apa2..”
“Kalau vitamin sintetik tu tak bagus, mesti lah diorang tak jual”

Sebenarnya, tanggapan di atas adalah tidak betul sama sekali. Tak bagus maka tak jual? Saya nak tanya, rokok tu bagus ke? Kenapa merata2 kedai jual rokok?

Ramai antara kita tak dapat appreciate kepentingan vitamin semulajadi dan bahaya vitamin sintetik, mungkin sebab kita tak tahu pun vitamin tu ada yang sintetik, ada yang semulajadi.

Vitamin semulajadi adalah vitamin yang dihasilkan melalui proses pengekstrakan, penyaringan dan pengeringan sesuatu bahan dari sumber semulajadi (buah-buahan, sayuran dan sebagainya) dan dijadikan dalam bentuk pil.

Berbeza dengan vitamin sintetik yang dicipta di dalam makmal, dari bahan-bahan bukan makanan yang menyamai unsur sesuatu vitamin, vitamin semulajadi mengambil semua elemen vitamin dalam sesuatu bahan dan menyingkirkan serat bagi memudahkan penyerapan. Proses pembuatan vitamin semulajadi lebih rumit dan memakan masa yang lama, terutama bagi jenis vitamin yang tidak menjalani proses pengeringan menggunakan karbon dioksida. Vitamin semulajadi lebih mudah

Vitamin sintetik dibuat daripada bahan-bahan bukan makanan yang tentunya tidak sesuai dengan tubuh kita. Ia mempunyai unsur yang tidak lengkap menyebabkan penyerapan adakalanya tidak dapat berlaku dengan sempurna. Pelbagai kesan sampingan diketahui hasil pengambilan vitamin sintetik seperti kerosakan buah pinggang, tekanan tinggi dalam otak dan sebagainya.

Vitamin sintetik adalah seperti imej vitamin semulajadi dalam cermin. Serupa tapi tak sama. Perlu diingat bahawa vitamin sintetik bukan vitamin tetapi pecahan disintesis (bahagian) dari vitamin kompleks. Analogi di sini adalah seperti kita beli kereta, tapi penjual kereta memberi kita tayar dan mengatakan “Inilah kereta anda”.

Jauh kan bezanya?
Atau nak makan tapi yang diberi adalah kulit telur.

Vitamin sintetik hanya mengandungi satu komponen vitamin sahaja, yang mana vitamin sebenarnya memerlukan bahan lain bagi membantu penyerapan. Di dalam sebiji limau misalnya, selain vitamin C ia mengandungi bahan-bahan lain.

Oleh itu vitamin C yang dihasilkan dari buah limau lebih mudah diserap dan diterima tubuh dari vitamin C semata-mata yang dihasilkan di makmal hasil sintesis bahan-bahan lain yang menghasilkan asid askorbik.

Macamana nak faham perbezaannya?

Sebelum tu, vitamin ni boleh dibahagikan kepada 3 kategori: sintetik, organik & semulajadi.

Analoginya seperti di bawah:

(1) Vitamin Sintetik umpama buah plastik

(2) Vitamin Organik umpama jus buah dalam pek
(3) Vitamin Semulajadi umpama buah sebenar

Nampak kan bezanya? Vitamin sintetik umpama buah plastik, sama rupanya macam buah sebenar, dan namanya pun ikut buah sebenar tu. Kalau rupa macam epal, kita akan panggil epal bukan limau.

Vitamin organik pula sama macam jus komersial, dibuat dari buah sebenar, tapi menjalani pelbagai proses dan akhirnya banyak nilai buah sebenar yang telah hilang. Pernah tak terfikir yang jus buah yang berlainan jenama punyai rasa berbeza juga? Anda yakin ke itu memang 100% jus asli? Tak lain tak bukan cuma penipuan label je…

Jadi, pilihlah vitamin anda dengan bijak. Ingat, buah plastik lebih murah dari buah sebenar, dan mungkin kita boleh dapat free. Tergamak ke nak makan buah plastik? Sumber vitaminsemulajadi.com

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
 umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

Kenapa Kita Perlu Vitamin?

 Ramai berpendapat bahawa vitamin tambahan tidak diperlukan sekiranya kita mendapat pemakanan yang lengkap, mengikut piramid makanan.

Namun untuk beberapa keadaan, tahukah anda bahawa anda masih memerlukan vitamin tambahan?

Contohnya:

1. Makanan yang diambil bukan dari sumber organik.
2. Tanah pertanian yang tidak dirawat dan dipulihkan mengurangkan nilai nutrisi dalam tumbuhan (buah dan sayur).
3. Sayur yang dimasak terlalu lama merosakkan vitamin yang terkandung di dalamnya.
4. Pengendalian buah-buahan dari ladang ke gudang, kilang, kedai dan sebagainya mungkin menjejaskan kandungan vitamin buah-buahan tersebut.
5. Pengambilan ubat-ubatan boleh mengurangkan keupayaan badan untuk menyerap vitamin dari makanan.
6. Makanan yang disimpan lama mengalami penyusutan vitamin.
7. Pencemaran udara menjadikan tubuh kita banyak menghasilkan radikal bebas yang memudaratkan kesihatan.
8. Pengambilan makanan rapu membekalkan badan dengan bahan yang tidak perlu contohnya MSG, garam, gula berlebihan dan sebagainya.
9. Tabiat tidak menjaga pemakanan seperti tidak makan pada waktu makan, terlalu banyak makan boleh memudaratkan kesihatan.

Vitamin Yang Mana Patut Diambil???

Persoalan yang sering bermain di fikiran apabila menyentuh tentang vitamin dan mineral tambahan ialah : JENAMA YANG TERBAIK.

Kita mendapati banyak jenis vitamin dan mineral dari pelbagai jenama yang dijual di farmasi dan kedai ubat. Apakah kesemuanya sama? Apakah asas untuk memilih vitamin dan mineral terbaik?

1. Vitamin tersebut mestilah dari sumber semulajadi Vitamin generasi pertama dibuat secara sintetik, iaitu menjalankan proses kimia terhadap bahan-bahan tertentu termasuk tar, arang batu dan sebagainya, hingga menghasilkan bahan yang hampir sama dengan bahan aktif dalam vitamin. Misalnya, asid askorbik dalam Vitamin C. Sayangnya, asid askorbik yang diperoleh dari tindakbalas bahan sintetik samasekali tidak dapat menyamai asid askorbik ng didapati dari ekstrak buah-buahan.

2. Vitamin tersebut hendaklah lengkap Periksa label dan pastikan mutilvitamin mengandungi kesemua vitamin mengikut saranan yang telah ditetapkan oleh kerajaan (Jika keluaran USA biasanya mengikuti saranan USDRA). Begitu juga dengan vitamin lain seperti vitamin B Complex, hendaklah mengandungi kesemua 7 jenis vitamin B.

3. Kelulusan dari Kementerian Kesihatan Malaysia Bagi vitamin dan mineral pasaran Malaysia, pastikan ia mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia. Ini adalah sebagai jaminan bahwa vitamin atau mineral tersebut selamat untuk diambil.

4. Tarikh luput Periksa tarikh luput dan pastikan pada botol vitamin tersebut tercatat tarikh luputnya.



Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

Apakah Vitamin?

Jangan terkejut, ada yang tak tau apakah itu vitamin! Meh kita baca mengenai vitamin, diambil daripada e-book vitamin semulajadi oleh vitaminsemulajadi.com

Vitamin adalah bahan organik yang yang diperlukan oleh organisma hidup dalam kuantiti tertentu untuk membantu aktiviti tubuh badan, misalnya vitamin C adalah untuk kesegahan sel.

Ia bermula apabila saintis dan penyelidik makanan membuat kajian ke atas makanan yang diketahui boleh mengubati penyakit-penyakit tertentu. Terdapat elemen di dalam makanan tersebut yang menjadikan ia berkesan ke atas sesuatu penyakit.

Perkataan vitamin bermula pada awal kurun ke-20, apabila seorang ahli biokimia, Casimir Funk memisahkan zat kristal daripada hasil pemprosesan beras dan mendapati zat itulah yang penting untuk kehidupan. Ia dipanggil 'amine' atau bahan organik, dan akhirnya dinamakan 'vitamine'. Akhirnya ejaan moden telah memberikannya nama 'vitamin' yang kita kenal hari ini.

Kebanyakan vitamin dibuat oleh tumbuhan, sedikit dibuat oleh bakteria dan jarang-jarang dibuat oleh haiwan. Oleh itu, tidak hairanlah kita digalakkan banyak makan sayur dan buah. (Vitamin yang dihasilkan oleh bakteria dan haiwan adalah dari tindakbalas ke atas hasil tumbuhan yang diambil oleh haiwan tersebut).

Jenis-Jenis Vitamin 

Vitamin terbahagi kepada dua kategori:

1. Vitamin larut lemak Vitamin larut lemak terdiri dari vitamin-vitamin A,D,E dan K. Ia adalah vitamin berminyak. Vitamin jenis ini disimpan di dalam lemak badan dan tersimpan lama di dalam badan.
Vitamin jenis ini tidak boleh diambil secara berlebihan kerana ia boleh menyebabkan toksin.

2. Vitamin larut air Terdiri dari vitamin-vitamin B dan vitamin C. Vitamin jenis ini tidak dapat disimpan di dalam badan. Oleh itu pengambilan vitamin jenis ini perlu dalam setiap hidangan.
Vitamin larut air yang diambil berlebihan akan dikeluarkan bersama-sama bahan kumuh yang lain.

Beza Vitamin Dengan Ubat

1. Ubat terdiri dari komponen yang dihasilkan dari bahan-bahan berunsur dadah (drug) bagi menangan beberapa gejala yang disebabkan oleh jangkitan di dalam tubuh.

2. Vitamin adalah elemen yang membina sel, tisu dan sistem dalam tubuh badan kita. Vitamin diperlukan untuk melancarkan proses dalaman tubuh, meneguhkan sel, imuniti dan sebagainya.

3. Ubat diambil semasa dilanda sakit, dan ubat tertentu hanya untuk penyakit tertentu.

4. Vitamin diperlukan setiap hari, terutama untuk vitamin larut air yang tidak dapat bertahan lama dalam badan. Diambil samada dalam bentuk makanan sebenar atau pil/cecair vitamin.

5. Pengambilan ubat yang berterusan, tersilap, dan berlebihan boleh memberi kesan buruk keoada kesihatan.

6. Pengambilan vitamin yang berterusan memberi ketahanan badan terhadap penyakit (kecuali jika diambil berlebihan atau pengambilan vitamin sintetik).

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

23.12.12

Berseleranya makan - Part 3

Tak lengkap pasangan multivitamin Vitalea & MealShakes untuk menambah selera makan tanpa B-Complex. Vitamin ini adalah asid folik semulajadi yang sangat berkualiti. Ini kerana, asid folik semulajadi tidak mudah diserap oelh tubuh dan hampir 99% asid folik yang terdapat dalam pasaran adalah bersifat SINTETIK.

B-Complex Shaklee mengandungi 8 komponen penting vitamin B termasuklah 100% biotin dan asid folik. Kesemua asid folik ini perlu ada pada vitamin B-Complex untuk mendapatkan keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna. Vitamin B adalah vitamin LARUT AIR, sebarang lebihan tidak akan disimpan sebaliknya disingkirkan melalui sistem pencernaan.

Apa kaitan B-Complex ni dengan selera makan? B-Complex ni membantu tumbesaran; menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak-kanak. Membantu pembinaan DNA dan sel-sel baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang.

B-Complex menukarkan makanan kepada tenaga; membantu penghadaman, menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan/kelesuan.



Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

Berseleranya makan - Part 2

Untuk menambah berat badan dan juga menambah selera makan, tak dinafikan MealShakes adalah pilihan yang boleh diambil oleh seseorang individu. MealShakes membekalkan nutrien utama kepada sel dan dapat membantu di dalam pertumbuhan, terutamanya kanak-kanak. Orang dewasa pun boleh. MealShakes sangat membantu dalam masalah orang yang tak sempat nak sarapan, hehe.

MealShakes diperbuat daripada kacang soya, lactalbumin (sejenis susu). Lactalbumin adalah bahan yang terbaik dan mengandungi organisma protein yang sangat berkualiti dan mudah diserap ke dalam sistem tubuh dari peringkat bayi hingga ke orang dewasa. Ia juga mengandungi pelbagai nutrisi seperti immunoglobulin, lactoferrin, bacteriolysin.

MealShakes adalah
  • nutrisi lengkap yang menyediakan 24 jenis vitamin, mineral dan zat perlu.
  • membekalkan nutrisi kepada sel tubuh
  • membantu tumbesaran - mengandungi asid folik, biotin, kaya dengan kalsium dan magnesium yang diperlukan untuk membina tulang dan sel-sel untuk proses membesar
  • rasa yang lazat - minuman yang lazat untuk diambil bersama dengan fruktos semulajadi; penggantian segera terhadap kekurangan vitamin, mineral dan juga tenaga

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

Berseleranya makan - Part 1

Lalu nya ang makan! Itulah yang orang selalu kata kat saya. Ye saya memang berselera, makan dengan berselera, berselera tinggi. Tapi setinggi mana pun selera saya makan, banyak mana pun saya makan, metabolisme badan saya tinggi jadi makanan tu dicerna dengan cepat. Berat masih stabil, maintain je. Hehehe.

Dek kerana ada yang bertanya apakah rahsianya selera makan ni bertambah tapi berat badan tak bertambah (ekceli takda rahsia pun sebab makan banyak, metabolisme tinggi) jadi saya share apa yang saya makan.

 Saya ambil multivitamin Vitalea. (Yang bangganya Tun Mahathir pun makan Vitalea ni jugak, hehe). Tahu tak asal usul 'vitamin' tu adalah daripada Vitalized-Mineral; iaitu nama asal Vitalea.

Tablet Vitalea ini diselaputi dengan serbuk nutrisi spirulina; merupakan tablet multi-vitamin yang paling pantas larut dalam air dan juga tubuh manusia. Mineral yang terkandung di dalamnya mudah berintegrasi dengan protein untuk penyerapan yang pantas oleh usus kecil.

Selain daripada harga jimat, mampu bertahan sehingga 4bulan, Vitalea ni jugak
  • Mengandungi 28 vitamin dan mineral yang diperlukan oleh tubuh.
  • Ujian kaliti dijalankan ke atas multivitamin Shaklee melebihi 340 jenis, termasuk ujian klinikal.
  • Meningkatkan kesihatan secara keseluruhan
  • Memberikan perlindungan menentang kerosakan oleh radikal bebas
  • Menyokong jangka hayat dan fungsi hati,usus dan mata
  • Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi tubuh
  • Diperbuat dari bahan semulajadi dan menjalani peroses semulajadi
  • sumber vitaminsemulajadi.com
Antara manfaat utama Vitalea adalah
  • penambahan tenaga segera - pemberi tenaga, kecergasan tubuh dan kekuatan mental, sekaligus membantu sistem memori dan fokus dalam aspek pembelajaran mahu pun kerja seharian;
  • pelengkap nutrisi - kekurangan pelbagai vitamin dan mineral penting akibat amalan diet yang tidak seimbang, terutamanya mereka yang mengamalkan sayuran (vegetarian) dan anaemia;
  • keupayaan sistem produktif - penting kepada kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar;
  • metabolisma - sangat membantu dalam stimulasi metabolisma dan melambatkan proses penuaan;
  • elemen penting pada sel tubuh - menyediakan nutrisi asas, memastikan sel hidup, pertumbuhan sel baru, membantu proses pembesaran, pertumbuhan rambut, otot, kulit, kuku dan hormon serta menjaga kesihatan tiroid;
  • melindungi organ - melindungi fungsi buah pinggang, jantung dan hati.



Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
 019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

18.12.12

Khazanah tersembunyi bagi seorang lelaki.

Kenapa zink dikatakan khazanah lelaki?

Dari sudut kesihatan seksual kaum lelaki, zink adalah sangat penting untuk kesihatan zakar dan prostat. Kelenjar prostat mengandungi lebih zink jika dibandingkan dengan organ-organ lain di dalam badan. Penambahan zink akan menghasilkan peningkatan dalam kadar testosterone bebas di dalam darah. Pada masa yang sama, penambahan ini akan menyebabkan peningkatan pada syahwat, mengurangkan keletihan, dan juga memperbaiki kesihatan seks. Kekurangan zink pada lelaki boleh menyebabkan hypogonadisma, di mana zakar mengecut dan kehilangan fungsi.

Satu lagi impak menarik tentang zink ialah air mani juga mengandungi kandungan zink yang tinggi, 700 kali lebih banyak dari plasma darah. Sebabnya tidak jelas namun dengan setiap pancutan, seorang lelaki dewasa akan kehilangan 0.7mg zink bagi setiap ml air mani. Jika tahap zink tidak diganti, kesannya ialah seseorang itu boleh kehilangan tenaga syahwatnya.

dipetik daripada badanlangsing.com


Zinc yang mencukupi penting untuk keupayan seks dan tenaga lelaki. Zinc juga berperanan dalam melindungi lelaki dari masalah prostat.

Bagi meningkatkan kesuburan wanita pula, zinc penting untuk proses ovulasi. Zinc juga penting untuk penguncupan uterus untuk mengembalikan ketahanannya.

Zinc Complex Shaklee merupakan rumusan terbaik dengan kalsium dan alfalfa untuk penyerapan Zinc yang lebih baik. Sumber vitaminsemulajadi.com

Zinc Complex  

Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita.

Menyokong dan Memelihara Kesihatan yang Baik

Zink Complex Shaklee merupakan faktor dalam memelihara kesihatan yang baik dan membantu dalam memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein.  Ia juga menyediakan kalsium untuk memelihara kesihatan.*

Produk ini mengandungi alfalfa (Medicago sativa). Individu yang menghidap lupus eritematosus sitemik perlu meminta khidmat rundingan pakar sebelum mengambil produk ini.


* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

Berminat?
Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
umi.nazrah@gmail.com
019-4320059
Continue Reading

15.12.12

Asyik selsema, demam, badan selalu rasa letih?

Sistem imun adalah organisasi kompleks yang menjadi kurang efisien apabila kita berumur. Ia merupakan mekanisme pertahanan yang berkuasa terhadap “penyerang asing” yang boleh menyebabkan jangkitan seperti virus, bakteria atau kulat. Penyerang ini mungkin juga sel tubuh anda sendiri, membesar secara tidak normal.

Sistem ini tidak rehat sepenuhnya. Ia berjaga 24 jam sehari dan selama bertahun-tahun, mula menjadi lemah kecuali ia dirangsang. Ia terdiri daripada berbilion- bilion sel darah putih (sel pertahanan tubuh) yang keluar masuk dari timus, nodus limfa, hati dan limpa. Sel-sel ini juga beredar dalam aliran darah dan saluran limfa ke mana-mana lokasi yang diperlukan untuk menentang penyerang asing.

Faktor-faktor yang melemahkan sistem imun termasuklah rehat yang tidak mencukupi, stres, kolesterol tinggi, logam berat (plumbum, raksa), gula-gula dan makanan ringan yang berlebihan, penyalahgunaan alkohol dan tembakau, bahan kimia persekitaran toksik (racun perosak, racun rumput rumpai),

Bagi mengekalkan sistem imun yang sihat, seseorang harus membetulkan kesemua faktor di atas. Selain itu, makan dengan diet sihat yang seimbang dengan banyak buah-buahan, sayur-sayuran dan protein berkualiti tinggi adalah penting. Terdapat juga beberapa perangsang sistem imun tertentu yang terbukti berfaedah. Ini termasuklah antioksidan, protein lemak rendah, lesitin, bawang putih, ginkgo, echinacea (untuk diguna seperti yang diperlukan), zink, asid gamma linolenik, vitamin B dan magnesium.

Senaman juga melakukan keajaiban untuk merangsang sistem imun anda. Terdapat beberapa teori.

Pertama, aktiviti fizikal mungkin membantu dengan menyingkirkan bakteria daripada paru-paru (sekali gus mengurangkan peluang mendapat demam selesema, selesema, atau penyakit bawaan udara yang lain) dan boleh mengeluarkan karsinogen (sel yang menyebabkan kanser) dengan meningkatkan pengeluaran sisa, seperti air kencing dan peluh.

Apabila anda bersenam, antibodi dan sel darah putih dihantar melalui tubuh pada kadar yang lebih cepat. Oleh kerana antibodi atau sel-sel darah putih beredar lebih cepat, ia boleh mengesan penyakit lebih awal. Kadar peredaran darah yang meningkat juga mungkin merangsang pelepasan hormon yang “memberi amaran” sel-sel imun tentang bakteria atau virus yang mengganggu.

Selanjutnya, peningkatan sementara suhu tubuh boleh mencegah pertumbuhan bakteria, membolehkan tubuh menentang jangkitan dengan lebih berkesan.

Bersenam juga memperlahankan pelepasan hormon yang berkait dengan stres. Stres meningkatkan peluang penyakit, jadi aktiviti fizikal boleh mengurangkan faktor ini.

Pakar gerontologi percaya bahawa kegagalan sistem imun akhirnya membawa kepada kematian awal. Oleh itu, mempunyai sistem imun yang berkuasa dan efisien boleh menjadi satu daripada perkara-perkara penting dalam menjalani penuaan dengan jayanya.

Disebabkan penyelidikan yang meluas dan berterusan, produk-produk baru akan dijual di pasaran. Produk-produk yang memasukkan ekstrak timus, teknologi sel batang dan teknologi nano di mana bom bijak akan disuntik ke dalam sistem kita untuk mengesan dan memusnahkan sel-sel kanser.

Walau bagaimanapun, masih tiada pengganti bagi gaya hidup sihat.

- Dr. Rajbans merupakan Pakar Runding Perubatan dan Geriatrik merangkap Presiden Persatuan Penuaan Secara Sihat Malaysia.

Artikel Penuh: utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd

APA YANG SHAKLEE TAWARKAN?

Antioksidan terdiri daripada Sustained Release Vita-C Carotomax, dan juga Vita-E Complex.






1. Vitamin A, Vitamin C & Vitamin E yang memang ACE sebagai Antioksidan.Kalau tak suka telan pil banyak2, boleh ambil Vivix yang bukan saja antioksidan terbaik tapi juga memperbaiki DNA yang rosak. Sumber vitaminsemulajadi.com/

2. protein lemak rendah iaitu Energizing Soy Protein.
Energizing Soy Protein Shaklee mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh badan manusia. Ia adalah sesuai untuk semua peringkat umur – tua atu muda.

Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh badan manusia. Sumber vitaminsemulajadi.com

3. lesitin iaitu Lecithin.
Lecithin adalah keperluan setiap sel dalam badan. Ia adalah merupakan gabungan kolina, inosite dan asid2 lemak yg lain. Sumber vitaminsemulajadi.com KESAN KEKURANGAN LECITHIN adalah rambut gugur, tidak dapat fokus dengan baik, sering sakit dan mengalami keradangan.

4. bawang putih iaitu Garlic Shaklee.
Komponen yang paling dalam bawang putih adalah sulfur, dan allicin yakni sumber utama untuk tindakan anti mikrobial (sebagai anti biotik). Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, para saintis menggalakkan pengambilan bawang putih dalam bentuk tablet. Sumber vitaminsemulajadi.com

5. zink iaitu Zinc Complex.
Zink merupakan mineral yang perlu ada dalam setiap sel tubuh kita.  Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakkan reaksi-reaksi biokimia dalam tubuh kita. Zink Complex Shaklee merupakan faktor dalam memelihara kesihatan yang baik dan membantu dalam memetabolismekan karbohidrat, lemak dan protein.  Ia juga menyediakan kalsium untuk memelihara kesihatan. Sumber vitaminsemulajadi.com

6. asid gamma linolenik iaitu GLA Complex.
Asid lemak Omega-6 adalah dianggap sebagai asid lemak perlu (EFA), yang bererti bahawa mereka adalah penting untuk kesihatan. EFA tidak boleh dibuat di dalam badan dan oleh itu mesti diperolehi dari makanan yang kita makan atau suplemen. Asid gamma-linolenik (GLA) adalah asid lemak yang penting dalam keluarga Omega-6.

Kekurangan dalam EFA boleh membawa kepada:
  • masalah pertumbuhan
  • ruam bersisik yang dikenali sebagai dermatitis
  • kemandulan
  • kekurangan keupayaan untuk melawan jangkitan dan menyembuhkan luka
Sumber vitaminsemulajadi.com

7. vitamin B
vitamin B1 - Vitamin B1 membantu dalam menghasilkan acetylcholine, yakni transmitter yang diperlukan oleh otak untuk daya ingatan. Orang nyanyuk dan alzheimer mengalami masalah kekurangan acetylchone dalam otak mereka. Sumber http://vitaminsemulajadi.com/kenali-peranan-vitamin-a-d/
vitamin B6 - Vitamin B6 adalah vitamin anti-tekanan. Ia adalah sebagai kofaktor untuk enzim yang menukarkan L-tryptophan kepada serotonin dan L-tyrosine kepada norepinephrine. Kekurangan vitamin B6 menyebabkan proses tersebut terganggu lalu membuatkan seseorang menjadi tertekan. Menurut kajian, orang yang sering dalam keadaan tertekan adalah mereka yang mengalami kekurangan vitamin B6. Sumber

Vitamin B12 - Vitamin B12 lebih kurang vitamin B6 – membantu mereka yang mempunyai masalah tidur, kurang daya ingatan, nyanyuk, depresi serta masalah psikiatri. kekurangan vitamin B12 menjadikan seseorang itu mengalami masalah kognitif dan masalah personaliti.

Vitamin B paling penting untuk elak kemurungan (anti-stress) & menstabilkan hormon. Uniknya vitamin b shaklee kerana ianya turut mengandungi Folic acid dan Biotin yang sangat penting untuk pembentukan darah dan kestabilan hormon. Sumber healthy.babykawaiistore.com

8. magnesium iaitu Ostematrix kerana Ostematrix bukan sekadar kalsium.
Ostematrix mengandungi gabungan sempurna “batu bata-dan-mortar“ untuk membina tulang yang kuat dan sihat.

1,000 mg (100% DV) kalsium unsur dari sumber alam semula jadi yang paling yang concentrated dan mudah diserap
400 mg (100% DV) magnesium untuk membantu menggabungkan kalsium ke dalam tulang dan membantu menguatkan tulang
400 IU vitamin D (100% DV) untuk merangsang penyerapan kalsium
Boron dalam jumlah yang disokong secara klinikal untuk membantu metabolisme tulang
Vitamin K membantu mengikat mineral untuk membentuk tulang
Mangan, copper, dan zink - co-factor yang mengaktifkan enzim yang membantu membina jisim tulang
Sumber vitaminsemulajadi.com


Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi Umi Nazrah, facebook.com/nazrah umi.nazrah@gmail.com 019-4320059 Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

11.12.12

Tun Mahathir - cergas, aktif, kekal kacak

Umum sedia maklum Tun Dr. Mahathir merupakan negarawan yang disegani. Selain memegang jawatan sebagai Perdana Menteri Malaysia selama 22 tahun, beliau juga punya rahsia tersendiri untuk kekal sihat meskipun usianya kini sudah mencecah 85 tahun.

Mungkin sejak akhir-akhir ini kesihatan beliau sedikit terganggu, barangkali berkait rapat juga dengan pembedahan pintasan koronari pertama yang dijalani beliau pada Januari 1989 (Hospital Besar Kuala Lumpur) dan kedua pada September 2007 (Institut Jantung Negara). Namun begitu secara fizikalnya tidak dapat disangkal lagi beliau masih kekal tip-top bergiat aktif dalam menyampaikan pendapat selain berkunjung ke beberapa konvensyen-konvensyen yang dianjurkan. Apa rahsia beliau sebenarnya sehingga tampak begitu?

1 – Tidak menghisap rokok
Siapa bersetuju rokok itu menyihatkan? Terdapat pendapat mengatakan rokok menyihatkan/menyegarkan tubuh badan jika diambil dalam kadar yang betul. Rokok juga berkait rapat dengan peningkatan kadar metabolisma dan sesuai diambil sebagai pemanas badan jika anda menetap di negara beriklim sejuk.
Namun bagi aku, info ini hanya kelihatan “sahih” dan boleh diterima-pakai jika tembakau yang digunakan datang 100% daripada daun tembakau, dan bukan seperti rokok-rokok komersial yang telah diperkayakan dengan bahan-bahan kimia yang entah dari mana dikutip, juga pengambilannya haruslah bersebab (akal) dan bukannya kerana ketagihan (nafsu).

2 – Tidak minum arak
Selain daripada keburukan yang dimiliki, terdapat juga yang bersetuju arak itu bermanfaat kepada tubuh badan jika diambil dalam kuantiti dan cara yang betul. Kajian terkini menunjukkan wine merah mengandungi phenol yang bertindak sebagai antioksidan untuk kesihatan kardiovaskular. Fakta ini mungkin ada benarnya, namun tidak bermaksud aku menggalakkan anda semua untuk meminum arak, kerana arak itu sudah jelas haram di sisi Islam.

3 – Makan secara bersederhana
Masihkah anda ingat pada pesan Nabi “berhenti makan sebelum kenyang”? Makan secara bersederhana tidak terhad kepada kuantiti makanan yang diambil, tetapi juga kualiti makanan yang masuk kedalam mulut anda.

4 – Makan Multivitamin
Terdapat beberapa sebab mengapa anda harus ambil sebiji pil Multivitamin setiap hari. Salah satu rahsia mengapa Tun Dr. Mahathir berjaya mengekalkan kesihatan hingga ke usianya sekarang ialah beliau mengamalkan pengambilan 1 pil multivitamin jenama “Shaklee” setiap hari.



5 - Tidur secara mencukupi
Tidur ini seakan-akan butang reset manusia. Cuma konsepnya tidaklah semudah menekan butang reset sesuatu mesin yang hanya mengambil tempoh beberapa saat, tetapi memakan masa sekitar 7-10 jam sehari (pada waktu malam), bergantung kepada gaya hidup individu tersebut (mereka yang aktif seperti atlit sukan memerlukan tidur yang lebih lama berbanding individu biasa).

“Pendek kata kalau kita amalkan cara hidup yang sihat.. tidak mengguna rokok, terutama rokoklah dan arak, kita boleh sedikit sebanyak (mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik), yang lain semua (penyakit) kurniaan Tuhanlah.. kita tak tahu..” – Tun Dr. Mahathir Mohamad

Itu tips daripada Tun Dr. Mahathir yang disiarkan dalam rancangan “Segar” yang diterbitkan oleh TV3 13 tahun yang lalu (1997).


Berminat?
Untuk order @ pertanyaan, hubungi
 Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
 umi.nazrah@gmail.com
019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

10.12.12

Mana nak pilih antara Collagen Powder atau Vita-C?

Musim yang sangat hot dengan Collagen Powder Shaklee. Sana sini orang makan Collagen Powder ni untuk kesihatan dan kecantikan kulit. Sehinggalah ada yang bertanya, mana satu yang okay? Makan Collagen Powder atau makan Sustained Release Vita-C Plus tu? Atau kedua-duanya sekali?

 Ya, sekarang ni sangat popular kaedah mencantikkan kulit dengan kolagen samada secara suntikan, atau pemakanan atau penggunaan barangan kecantikan yang mengandungi kolagen.

Persoalannya, yang mana lebih bagus, kolagen atau vitamin C?

Mula2 sekali kita kenal dulu apakah kolagen ni. Kolagen adalah sejenis protin yang berfungsi sebagai pelekat sel-sel tubuh kita. Contohnya pada kulit, kolagen berfungsi untuk mengekalkan keanjalan dan kelembapan kulit.

Bukan itu saja, kolagen juga adalah bahan perekat (gam) dan penting pembentukan dan perkembangan tendon, ligamen, rawan serta penting dalam penyambungan otot ke tulang.
Kolagen semakin menyusut oleh faktor penuaan (READ: kenaikan paras radikal bebas dalam tubuh). Kehilangan kolagen memberi kesan kepada otot, rawan, ligamen dan yang paling ketara ialah kedutan pada kulit.

Jadi, kita dah tahu bahawa kolagen dimusnahkan oleh radikal bebas. Radikal bebas pula diatasi dengan pengambilan antioksidan contohnya vitamin C dan vitamin E.

Jadi, jelas sekarang kan?

Mana yang lebih penting, pastinya antioksidan (vitamin C dan vitamin E). Seperti membersihkan kain yang kotor, punca kotoran itu harus diatasi dulu,bukan dengan menutup bahagian kotor itu semata-mata. Kain yang koyak perlu dijahit, bukan dilapisi semata2.

Bukan saya kata pengambilan kolagen tidak bagus, tapi baguskan lagi kesannya dengan turut mengambil antioksidan (vitamin C dan vitamin E). Dan jika anda perlu memilih, pilihlah antioksidan. Sumber vitaminsemulajadi.com

Kesimpulannya, kalau mampu boleh grab Collagen Powder. Apatah lagi dengan offer murah sekarang ni. Hehehehe. Kalau belum mampu dengan Collagen Powder, tak salah mengambil Sustained Release Vita-C Plus bersama-sama dengan Vita-E Complex.

Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi Umi Nazrah, facebook.com/nazrah umi.nazrah@gmail.com 019-4320059 Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

5.12.12

Shaklee Collagen Powder, pilihan supplemen kolagen anda.

Mungkin ada yang masih belum tahu yang Shaklee juga mengeluarkan Kolagen. Ye, Shaklee Collagen Powder adalah produk terbaru dari Shaklee. Alhamdulillah ramai yang berminat dengan Collagen Powder ni. Kesannya dapat dilihat seawal 7-8 minggu mengikut UJIAN KLINIKAL yang telah dijalankan. Syok kan???!!!

Apa itu KOLAGEN?

Kolagen adalah merupakan protein yang paling banyak terdapat di dalam badan manusia. Ia menyumbang kepada kira2 75% berat dalam kulit yang sihat. Tahap kolagen yang sihat menyerlahkan rupa yang sihat dan menampilkan susuk tubuh yang muda.

Sebab2 dan Kesan Kehilangan Kolagen

Pengurangan kolagen menyebabkan pembentukan kedutan dan munculnya tanda2 penuaan lain seperti
  • Kulit berkedut, kering dan melayut
  • Kuku rapuh dan tidak kukuh
  • Rambut halus dan gugur
Bagaimana kemerosotan semulajadi ini dapat diatasi?

Dengan pengambilan tetap makanan tambahan kolagen dapat menggantikan kolagen yang hilang dan memelihara kulit.

Apa Kesan2 dan Faedah2 mengambil kolagen?
  • ANTI PENUAAN - Mengurangkan liang pori2, kedutan dan garis2 halus yang kelihatan.
  • MENGHIDRATKAN - Melembapkan kulit bagi mengurangi rasa kering dan berkupas pada muka.
  • MENGEMBALIKAN KEANJALAN KULIT - Meningkatkan ketegangan kulit, keanjalan dan kelembutan.
  • MELICINKAN - Meningkatkan kelembutan dan kelicinan kulit.
  • MENYUBURKAN - Menggalakkan kuku yang kuat, rambut yang tebal dan bersinar.
  • MENCERAHKAN - Mengurangkan pigmentasi, jeragat dan meratakan warna kulit.
  • MENEGANGKAN - Membantu menegangkan dan menganjalkan payudara.

Ada FAEDAH TAMBAHAN??

Ya, ada faedah tambahannya selain daripada utk kulit. Dengan pengambilan Shaklee Collagen Powder ni,
  • dapat membantu menyokong kesihatan sendi dan menguatkan tulang.
  • dapat membantu mengekalkan otot di dalam mata supaya lembut.




Berminat? Untuk order @ pertanyaan, hubungi Umi Nazrah, facebook.com/nazrah umi.nazrah@gmail.com 019-4320059 Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

2.12.12

Penuaan vs Menjadi Tua

Saya mendapat komen dari seorang bakal pengguna Shaklee:

“Kenapa perlu ada produk anti-penuaan? Sedangkan penuaan itu satu proses dalam hidup kita. Dalam al-Quran pun ada menyebut tentang penuaan. Adakah kita nak lawan fitrah?”

Adakah anda pun terfikir yang sama?

Penuaan dan menjadi tua (berusia) adalah 2 benda berbeza. Menjadi tua dan berusia adalah satu proses dalam kehidupan yang mana tiada siapa dapat lari darinya, kecuali yang meninggal di usia muda.

Walaupun kesan penuaan ada kaitan dengan usia juga, yakni pada umur tertentu, tubuh manusia mula hilang keupayaan untuk membahagikan sel dan rangsangan neuroendcrine dari otak dan kelenjar endocrine terhenti. Oleh sebab itu orang berusia berbeza dari segi fizikal dan keupayaan berbanding orang muda.

Manakala penuaan disebabkan oleh perkara2 berikut:-

- DNA yang tidak normal
- Kerosakan sel akibat radikal bebas
- Katabolisma protein yang tidak efisen
- Sebab2 lain

Penuaan sel ini menjadi punca kepada pelbagai masalah kesihatan, terutama yang biasanya dihidapi oleh orang-orang berusia.

Antara penyakit2 akibat kesan penuaan:-

  •     Kanser
  •     Penyakit kardiovaskular
  •     Osteoporosis
  •     Diabetes
  •     Katarak
  •     Darah tinggi

Proses metabolisma dalam tubuh kita menghasilkan radikal bebas, namun mekanisma antioksidan tubuh kita menjadikan radikal bebas yang terhasil ini tidak memberi kesan kepada kesihatan. Namun dunia moden yang penuh dengan pencemaran serta penggunaan bahan-bahan yang diperbuat dari bahan kimia (walaupun perabot rumah!) menjadikan radikal bebas semakin banyak terhasil dalam tubuh kita. Perkara ini menjadi sebab utama kenapa penuaan sel berlaku.

Oleh yang demikian, kita perlu menjaga kesihatan bukan saja dari segi pemakanan yang berkhasiat dan seimbang malah juga barang-barang kegunaan harian termasuk pakaian dan perabot rumah, bagi mengurangkan risiko ‘kemasukan bendasing’ ke dalam tubuh kita.

Sumber vitaminsemulajadi.com/


Berminat?
Untuk order @ pertanyaan, hubungi
 Umi Nazrah,
 facebook.com/nazrah
 umi.nazrah@gmail.com
 019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

Rahsia Awet Muda

Untuk kelihatan sentiasa muda dan mengekalkan keremajaan perlu dilihat dari 2 aspek utama.

Pertama, pengekalan kecantikan dari luaran dan keduanya penjagaan kesihatan dalaman yang mantap supaya dapat mencegah proses penuaan pramatang. Kalau mengikut kajian sains, badan manusia mampu bertahan selama 150 hingga 200 tahun. Akan tetapi pengaruh gaya hidup moden bersama pencemaran menyebabkan tahap jangkaan umur di Malaysia bagi wanita ialah 77 tahun manakala bagi lelaki sekitar 72 tahun.

Pengambilan bahan sokongan nutrisi antipenuaan, berupaya menyokong untuk membantu memanjangkan usia seseorang di antara 15 hingga 25 tahun secara berkualiti. Di sinilah asasnya, iaitu awet muda boleh dikecapi dengan mengamalkan pemakanan kesihatan secara bertepatan.

Kolagen misalnya boleh diambil bagi mereka yang inginkan kulit yang cantik yang dipulihkan dari dalaman. Kolagen adalah sejenis protein yang bertindak seperti gam untuk melekat dan mengukuhkan semua sel-sel halus manusia supaya anjal dan tegang. Tidak hairanlah kulit manusia sebenarnya terdiri daripada 70% kolagen. Sebagai rumusan, kolagen adalah asas kepada nutrisi yang membina kecantikan kulit.

Kolagen perlu sentiasa diganti memandangkan berikutan 3 faktor berikut:-
  1. Kolagen semulajadi semakin menyusut dengan kadar 1.5% setiap tahun bermula dari usia 25 tahun
  2. Kadar penghasilan kolagen oleh kilang kolagen di dalam badan manusia semakin berkurangan dengan usia
  3. Saki baki kolagen yang tinggal lama-kelamaan akan turut musnah akibat proses oksidasi seperti besi yang berkarat
Berminat?
Sila hubungi saya di fb Umi Nazrah | umi.nazrah@gmail.com | 019-4320059 untuk sebarang pertanyaan atau pesanan.

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading

1.12.12

Apakah kriteria dalam pemilihan Collagen yang baik?

Inilah dia 8 panduan dalam memilih Collagen yg baik :-

1. Lebih baik pilih dalam bentuk makanan (or cecair) berbanding yang kolagen yg disuntik. Ini untuk memastikan sintesis enzim mengoptimumkan serapan ke dlm tubuh badan

2. Pilih saiz kolagen sekurang-kurangnya 1000 Dalton dan ke bawah. Microfine size membantu penyerapan yang baik kerana saiz ini adalah paling optimum diserap oleh sel, maka setiap kolagen yang di ambil up to 100% diserap dan memberi efect lebih cepat.

3. Pastikan setiap pemilihan kolagen mempunyai emolient yang unggul dan boleh mengunci kelempaban yang berpanjangan.

4. Pastikan kolagen mempunyai antioksidaan yang tinggi untuk mengurangkan kesan pra-penuaan

5. Pastikan supplemen itu mempunyai elemen vitamin B-Complex untuk membantu sintesis atau pembentukan kolagen dari tubuh kita sendiri

6. Kolagen juga penting utk kekal cantik tapi pastikan ia ada kandungan glucosamine utk kesihatan sendi. (bonus point)

7. Pastilkan setiap kolagen itu mempunyai bahan yang merangsang pembentukan asid hyaluronic yang memberi kesan kulit lebih tegang kerana ia berfungsi mengikat kolagen dengan serat yang elastin.

8. Last but not least, pastikan ia selamat dan tidak bertoxin

Sumber : Nurul Aula A'Akif Fadzil

Shaklee Collagen Powder memenuhi semua kriteria di atas.

Berminat?
Untuk order @ pertanyaan, hubungi
Umi Nazrah,
facebook.com/nazrah
 umi.nazrah@gmail.com
 019-4320059

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.
Continue Reading